Jaunumi Sabiedriskais transports
IS

Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretāre Ilonda Stepanova piedalās Eiropas Savienības (ES) neformālajā Transporta ministru padomē, kas no 21. līdz 22. septembrim norisinās Barselonā, Spānijā. Pasākuma ietvaros dalībvalstis diskutē par transporta ietekmi uz iedzīvotāju mobilitāti un sociālās teritoriālās kohēzijas uzlabošanu, kā arī pievienojas deklarācijai “Mobilitāte cilvēkiem: sociālās un teritoriālās kohēzijas uzlabošana”.

Deklarācijā uzsvērts, ka ES transporta politikas galvenais mērķis ir izveidot visaptverošu infrastruktūras, mobilitātes un transporta pakalpojumu tīklu, kas pārsniedz valstu robežas. Eiropas transporta tīkls (TEN-T) ir uzsvērts kā galvenais instruments šī mērķa sasniegšanā. Tāpat ar deklarāciju dalībvalstis tiek aicinātas apņemties izstrādāt ilgtspējīgas lauku mobilitātes stratēģijas.

Sanāksmes pirmajā dienā dalībnieki diskutēja par transportu kā sociālās kohēzijas instrumentu, ņemot vērā arī ANO ilgtspējīgas attīstības mērķus, nodrošināt visiem piekļuvi drošam, pieņemamam, pieejamam un ilgtspējīgam transportam. Pārdomāti transporta risinājumi par pieejamu cenu veicina cilvēku mobilitāti un mijiedarbību, vienlaikus mazinot sociālo atstumtību.

“Pieejamu un kvalitatīvu sabiedriskā transporta pakalpojumu loma ir veicināt iedzīvotāju ikdienas pārvietošanās paradumu maiņu, t.sk. no privātā autotransporta pārsēžoties sabiedriskajā transportā. Tāpat sabiedriskā transporta loma ir nodrošināt iedzīvotājiem pieeju pamatpakalpojumiem, sociālajām un ekonomiskajām aktivitātēm neatkarīgi no dzīvesvietas. Visām sabiedrības grupām ir jānodrošina transporta infrastruktūras un pakalpojumu piekļūstamība, Vienlaikus, lai sasniegtu labāku rezultātu, turpinām uzlabot sadarbību ar visām iesaistītajām pusēm, uzsverot pašvaldību lomu, kas vislabāk zina savu iedzīvotāju vajadzības, un lēmumu pieņemšanā balstāmies uz datiem,” paužot Latvijas nostāju, uzsvēra Ilonda Stepanova.

Skaidrojot Latvijas pieredzi, SM valsts sekretāre kā piemēru minēja Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta zaļināšanas reformu, kur teritoriālos jautājumus risina integrēti, mobilitātes punktu veidošanā, respektējot attīstības centrus un to lomu, tādējādi veicinot apdzīvoto vietu sasaisti un panākot vietu sasniedzamību maksimāli īsā laikā, jo vietu sasniedzamība ir būtiskākais attīstības faktors, ko nosaka transporta infrastruktūra.

Pasākuma otrā diena veltīta diskusijai par transportu kā teritoriālās kohēzijas instrumentu, apmainoties viedokļiem par to, kādai vajadzētu būt ideālai pārvaldības struktūrai mobilitātes un transporta politikā, kas pielāgota, lai risinātu problēmas apgabalos ar zemu iedzīvotāju blīvumu vai ģeogrāfiskiem šķēršļiem. Valstu pārstāvji dalās pieredzē, kur inovatīvas mobilitātes stratēģijas ir uzlabojušas savienojamību mazāk apdzīvotos reģionos vai apgabalos.

“Sadarbība un plānošana, nodrošinot visu iesaistīti pušu aktīvu līdzdalību, ir būtiska, lai rastu risinājumus reģioniem ar zemu blīvumu, pielāgojot konkrētās vajadzības. Jāatzīst, ka Latvijā ieviestais centralizētais risinājums nav bijis veiksmīgs, tāpēc ir jāmeklē efektīvāks modelis, vēl vairāk iesaistot plānošanas reģionus, kā arī kombinējot pārvietošanās veidus, piemēram, plānojot savienojošus maršrutus ar dzelzceļu vai attīstot transporta pēc pieprasījuma darbības modeli. Savukārt kā pozitīvo piemēru varam minēt transportu pēc pieprasījumu Vidzemes plānošanas reģionā, kur īstenots veiksmīgs modelis,” Latvijas pieredzē dalījās Stepanova.

No Latvijas puses SM delegācijā piedalās arī valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands un Eiropas Savienības lietu koordinācijas departamenta direktore Elīna Šimiņa-Neverovska.

Komunikācijas nodaļa
Tālr.: 67028003
E-pasts: komunikacijas@sam.gov.lv