Satiksmes ministrijas (SM) pārraudzībā Atveseļošanas fonda (AF) ietvaros tiks īstenota Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta sistēmas reforma, kuras mērķis ir mazināt transporta radīto negatīvo ietekmi uz galvaspilsētas vides kvalitāti un veidot iedzīvotāju vajadzībām atbilstošus integrētus sabiedriskā transporta pakalpojumus. AF finansējums 295 miljoni eiro apmērā tiks ieguldīts Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta sistēmas modernizācijai un zaļināšanai. Par reformas portfelī iekļaujamiem pasākumiem un projektiem vienojusies darba grupa, kurā strādāja SM, Rīgas un Rīgas plānošanas reģiona pārstāvji un transporta nozares speciālisti.
Lai nodrošinātu AF plānā iekļautās Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta sistēmas reformas īstenošanu, SM ir izveidota Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta plānošanas koordinācijas darba grupa. Tās sastāvā strādā pārstāvji no SM, Rīgas domes, uzņēmumiem: Autotransporta direkcija, Pasažieru vilciens, Latvijas dzelzceļš, Latvijas Valsts ceļi, Rīgas satiksme, kā arī pārstāvji no Rīgas plānošanas reģiona un Rīgas metropoles areālā ietilpstošajām pašvaldībām.
Saskaņā ar AF plānu, infrastruktūras uzlabojumi ir plānoti piecos multimodālos transporta koridoros Rīgas metropoles areālā: Rīga–Carnikava–Saulkrasti, Rīga-Dreiliņi, Rīga-Ogre-Jēkabpils, Rīga-Tukums un Rīga-Bolderāja. Investīcijas plānotas dzelzceļa un pilsētas sabiedriskā transporta infrastruktūras attīstībai, kā arī bezizmešu transporta līdzekļu – elektroautobusu un bateriju elektrovilcienu (BEMU vilcieni) iegādei. Tāpat AF investīcijas paredzētas veloinfrastruktūras attīstībai Rīgā un Pierīgā. Plānots attīstīt piecus maģistrālos veloceļu koridorus, katrā maršrutā nodrošinot sasaisti starp pilsētas un reģionālas nozīmes veloceļiem.
Lai iedzīvotāji biežāk izvēlētos saviem ikdienas braucieniem vilcienu, Rīgas un Pierīgas dzelzceļa stacijas plānots attīstīt kā mobilitātes punktus. Rīgas pilsētvidē paredzēts integrēt sešas dzelzceļa pieturas, veidojot pilsētas sabiedriskā transporta savienojumus ar dzelzceļu jeb mobilitātes punktus – Bolderāja, Šķirotava, Zemitāni, Sarkandaugava, Dauderi, Ziemeļblāzma. Savukārt Pierīgā – divus mobilitātes punktus Carnikavā un Saulkrastos. Tiks nodrošināta dzelzceļa sasaiste ar pilsētas sabiedrisko transportu, velo un gājēju infrastruktūru un citiem risinājumiem, kas veicina ilgtspējīgu mobilitāti.
Mobilitātes punktos paredzēts iekārtot infrastruktūru, lai, atbraucot ar vilcienu, varētu pārsēsties citā sabiedriskajā transportā, kas pievestu tuvāk galamērķim. Pie dzelzceļa stacijām plānota segtu velonovietņu izbūve, lai līdz stacijai aizbrauktu ar velosipēdu un tālāk dotos ar vilcienu, tādējādi izvairoties no galvaspilsētas satiksmes sastrēgumiem.
Plānots, ka Ziemeļblāzmas, Dauderu un Sarkandaugavas mobilitātes punktos izveidojamie velosavienojumi iekļausies esošajā Rīgas pilsētas veloinfrastruktūrā. Savukārt Zemitānu mobilitātes punktam pienāks jaunā metrobusa līnija, un tas tiks integrēts esošajā velosatiksmē. Šķirotavas mobilitātes punkts tiks sasaistīts ar tramvaja līnijas pagarinājuma izbūvi un kopā ar to paredzēto veloinfrastruktūru. Mobilitātes punktu izveidi Rīgā nodrošinās Rīgas domes pašvaldība, ārpus Rīgas – Pierīgas pašvaldības.
Tāpat plānots atjaunot pasažieru pārvadājumus Rīgas-Bolderājas dzelzceļa līnijā, kas būtu vēl viens savienojums Pārdaugavai ar pilsētas centru un nākotnē dotu iespēju nodrošināt plašāku vilcienu satiksmi cauri Rīgai.
AF ietvaros Autotransporta direkcija veic iepirkumu par bateriju elektrovilcienu piegādi, kas būtiski uzlabos pārvietošanās iespējas Rīgā un Pierīgā. Plānots, ka jaunie vilcieni kursēs līnijā Daugavgrīva-Rīga-Sigulda.
AF ietvaros paredzētie ieguldījumi jāīsteno līdz 2026. gadam.