Satiksmes ministrijas (SM) pārraudzībā Atveseļošanas fonda (AF) ietvaros tiek īstenota Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta sistēmas zaļināšanas reforma, kuras mērķis ir mazināt transporta radīto negatīvo ietekmi uz galvaspilsētas vides kvalitāti un veidot iedzīvotāju vajadzībām atbilstošus integrētus sabiedriskā transporta pakalpojumus. AF finansējums 295 miljoni eiro apmērā tiks ieguldīts Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta sistēmas modernizācijai un zaļināšanai. Par reformas portfelī iekļaujamiem pasākumiem un projektiem vienojusies darba grupa, kurā strādāja SM, Rīgas un Rīgas plānošanas reģiona pārstāvji un transporta nozares speciālisti.

Lai nodrošinātu AF plānā iekļautās Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta sistēmas reformas īstenošanu, SM ir izveidota Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta plānošanas koordinācijas darba grupa. Tās sastāvā strādā pārstāvji no SM, Rīgas domes, uzņēmumiem – Autotransporta direkcija, Pasažieru vilciens, Latvijas dzelzceļš, Latvijas Valsts ceļi, Rīgas satiksme – , kā arī pārstāvji no Rīgas plānošanas reģiona un Rīgas metropoles areālā ietilpstošajām pašvaldībām.

Saskaņā ar AF plānu infrastruktūras uzlabojumi ir plānoti piecos multimodālos transporta koridoros Rīgas metropoles areālā: Rīga–Carnikava–Saulkrasti, Rīga–Dreiliņi, Rīga–Ogre–Jēkabpils, Rīga–Tukums un Rīga–Bolderāja. Investīcijas plānotas dzelzceļa pasažieru transporta integrēšanai kopējā Rīgas valstspilsētas sabiedriskā transporta sistēmā, tostarp  bateriju elektrovilcienu (BEMU) uzlādes infrastruktūras izveidei, kā arī dzelzceļa elektrifikācijai. Finansējums paredzēts daudzfunkcionālu staciju jeb "Stacija 2.0" izbūvei astoņās vietās Rīgā un Pierīgā, kā arī pieturvietā “Šķirotava” tramvaja un trolejbusa līnijas pagarinājuma izbūvei Rīgas valstspilsētā. Tāpat finansējums paredzēts no autosatiksmes atdalītas neatkarīgas ātrgaitas sabiedriskā transporta līnijas un ar to saistītās velosipēdu ceļu un gājēju infrastruktūras izbūvei transporta koridorā Rīgas centrs–Dreiliņi.

Rīgā un Pierīgā astoņas dzelzceļa stacijas tiks modernizētas, lai nodrošinātu iedzīvotājiem vairāku pakalpojumu pieejamību vienuviet. Stacijās ar paplašinātu funkcionalitāti jeb "Stacijās 2.0" tiks veidota infrastruktūra, kur pasažieri ērti varēs pārsēsties no privātā transporta sabiedriskajā, bezmaksas stāvvietā atstāt savu auto vai velosipēdu un turpināt ceļu ar vilcienu, pilsētas vai reģionālo autobusu. Šādas multifunkcionālas "Stacijas 2.0" būs Bolderājā, Šķirotavā, Zemitānos, Sarkandaugavā, Dauderos, Ziemeļblāzmā, Carnikavā un Saulkrastos. Tādējādi tiks nodrošināta dzelzceļa sasaiste ar pilsētas sabiedrisko transportu, velo un gājēju infrastruktūru un citiem risinājumiem, kas veicina ilgtspējīgu mobilitāti.

Plānots, ka Ziemeļblāzmas, Dauderu un Sarkandaugavas stacijās izveidojamie velosavienojumi iekļausies esošajā Rīgas pilsētas veloinfrastruktūrā. Savukārt Zemitānu stacijā pienāks jaunā metrobusa līnija, un stacija tiks integrēta esošajā velosatiksmē. Savukārt Šķirotavas stacija tiks sasaistīta ar tramvaja līnijas pagarinājuma izbūvi un kopā ar to paredzēto veloinfrastruktūru. Daudzfunkcionālo staciju jeb "Stacija 2.0" izveidi Rīgā nodrošinās Rīgas domes pašvaldība, bet ārpus Rīgas – Pierīgas pašvaldības.

Tāpat plānots atjaunot pasažieru pārvadājumus Rīgas–Bolderājas dzelzceļa līnijā, kas būtu vēl viens savienojums Pārdaugavai ar pilsētas centru un nākotnē dotu iespēju nodrošināt plašāku vilcienu satiksmi cauri Rīgai.

AF ietvaros Autotransporta direkcija veic iepirkumu par bateriju elektrovilcienu piegādi, kas būtiski uzlabos pārvietošanās iespējas Rīgā un Pierīgā. Plānots, ka jaunie vilcieni kursēs līnijā Daugavgrīva–Rīga–Sigulda.

Reformas ietvaros AF investīcijas paredzētas arī veloinfrastruktūras attīstībai Rīgā un Pierīgā. Plānots attīstīt piecus maģistrālos veloceļu koridorus, katrā maršrutā nodrošinot sasaisti starp pilsētas un reģionālas nozīmes veloceļiem.

AF ietvaros paredzētie ieguldījumi ir jāīsteno līdz 2026. gadam.

infografika