Pēdējā laikā Latvijā tiek pievērsta liela uzmanība sauszemes pasažieru pārvadājumu pilnveidošanai.

Lai veicinātu, ka cilvēki privātā autotransporta vietā biežāk izvēlas sabiedrisko transportu, Autotransporta direkcija kopā ar Satiksmes ministriju izstrādājusi sabiedriskā transporta nākotnes koncepciju periodam no 2021. līdz 2030. gadam, kuras mērķis ir veicināt iedzīvotāju pārsēšanos no privātā autotransporta uz konkurētspējīgu, ērtu, drošu, uzticamu un integrētu sabiedrisko transportu.

Sabiedriskā transporta nākotnes koncepcija 2021.–2030. gadam paredz:

  • dzelzceļu kā sabiedriskā transporta sistēmas mugurkaulu;
  • autobusus kā dzelzceļa pārvadājumu papildinājumu;
  • komerciālo jeb valsts nedotēto maršrutu ieviešanu sākotnēji astoņos maršrutu savienojumos ar Rīgu;
  • bezmaksas sabiedriskā transporta nodrošināšanu sākotnēji 20 maršrutos;
  • valsts garantēto pakalpojumu apjomu jeb dotējamo autobusu maršrutu tīklu.

Pēdējo gadu laikā ar autotransportu pārvadāto pasažieru skaitam Latvijā ir vērojams neliels pieaugums. 2019. gadā ar Latvijā reģistrētu autotransportu tika pārvadāti gandrīz 30 tūkstoši pasažieru.

Uz 2019. gada beigām valstī bija licencēti 435 pārvadātāji, kam ir tiesības veikt gan starptautiskos, gan iekšzemes pasažieru pārvadājumus  un 9 iekšzemes pasažieru pārvadātāji.

Latvijā sabiedriskā transporta pakalpojumi pilda sociālu funkciju, nodrošinot iedzīvotāju tiesības uz brīvu pārvietošanos un iedzīvotāju pārvietošanās vajadzību un pieprasījuma pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem apmierināšanu. Šobrīd Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums garantē, ka iedzīvotājiem tiek nodrošināta iespēja nokļūt uz izglītības iestādēm, ārstniecības iestādēm, darbavietām un valsts un pašvaldību institūcijām to normālajā (vispārpieņemtajā) darba laikā.

Saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma mērķi sabiedriskā transporta pakalpojumi Latvijas teritorijā ir organizējami vienotā maršrutu tīklā, lai nodrošinātu pēc iespējas racionālāku, optimālu un izmaksu efektīvu sabiedriskā transporta maršrutu tīklu, kurā tiek nodrošināti visiem pieejami un noteikta apjoma valsts garantēti sabiedriskā transporta pakalpojumi.

Atbilstoši Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā noteiktai kompetencei VSIA „Autotransporta direkcija” veic sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas un maršrutu tīkla pārzināšanas funkciju reģionālās nozīmes maršrutos un attiecīgo republikas pilsētu pašvaldības pilsētu nozīmes maršrutos.

Sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek organizēti saskaņā ar valsts un pašvaldību pasūtījumu un zaudējumu kompensēšana sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem notiek attiecīgi no valsts vai pašvaldības budžeta. Šāda sabiedriskā transporta organizēšanas sistēma nodrošina kvalitatīvus, visiem iedzīvotājiem pieejamus, tai skaitā personām ar īpašām vajadzībām un noteiktām pasažieru kategorijām ar atvieglotiem nosacījumiem, regulārus, drošus un par iedzīvotāju pirktspējai atbilstošu vai samērīgu cenu pakalpojumus.

Sabiedriskā transporta pakalpojumu nozari raksturojošie rādītāji