No 2025. gada 18. jūlija līdz 1. augustam Tiesību aktu portālā tika īstenota publiskā apspriešana Satiksmes ministrijas izstrādātajam likumprojektam “Grozījumi Ceļu satiksmes likumā” (25-TA-1589)[1].

Satiksmes ministrija pateicas par sabiedrības aktīvo iesaisti un interesi ceļu satiksmes drošības uzlabošanā, īpašu uzmanību pievēršot topošo autovadītāju apmācībai un individuālas braukšanas apmācības regulējumam.

Satiksmes ministrija paskaidro, ka nozares viedoklis tika uzklausīts un tā tika iesaistīta lēmumu pieņemšanā, priekšlikumus grozījumiem pārrunājot ar Braukšanas instruktoru biedrību.

Lai uzlabotu pašreizējo Ceļu satiksmes likuma (turpmāk – CSL) regulējumu un topošajiem transportlīdzekļu vadītājiem nodrošinātu iespēju apmācību veikt pie pieredzējušiem un apzinīgiem vadītājiem, grozījumi paredz pastiprināt prasības individuālās apmācības veicējiem, vienlaikus neradot šķēršļus individuālo apmācību veikt lielākajai daļai transportlīdzekļu vadītāju.

Nenoliedzami viens no ceļu satiksmes drošības stūrakmeņiem ir atbildīgs un labi sagatavots transportlīdzekļa vadītājs, līdz ar to pēc definīcijas pašiem apmācību veicējiem ir jāatbilst augstākajām prasībām un jārāda atbilstošs piemērs, kas veicinātu atbildīgāku pieeju mācību procesam un samazinātu riskus, kas var rasties, ja apmācītāji nav pietiekami pieredzējuši vai kvalificēti.

Esošā regulējuma uzlabošana vienlaicīgi arī ierobežos šobrīd praksē novērotās situācijas, kad atsevišķos gadījumos autoskolu instruktori savu pēc būtības komercdarbības ietvaros veikto apmācību negodprātīgi pasniedz kā individuālo apmācību, apejot nodokļus un normatīvo aktu prasības. Tādējādi tiek aizsargātas godīgi strādājošas autoskolas un instruktori, samazinās ēnu ekonomikas apmērs un uzlabojas nozares caurskatāmība, kas cita starpā stiprina tās profesionālo tēlu.

Atzīmējams, ka jau pašlaik tiesību aktos situācijas, kad ar vadītāju apmācību transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanai nodarbojas autoskolas un kad braukšanas apmācība notiek ārpus autoskolām nolūkā iegūt papildus braukšanas pieredzi vai atsvaidzināt braukšanas iemaņas (individuālā apmācība), ir pietiekoši skaidri nodalītas. Viennozīmīgi lielākā daļa individuālo apmācību tiek veiktas ārpus komercdarbības un ar to nodarbojas topošo autovadītāju tuvākie radinieki, bez nolūka gūt ienākumus.

Satiksmes ministrija augstu novērtē instruktoru ieguldījumu ceļu satiksmes drošībā un apzinās lielo atbildību, kas gulstas uz topošo autovadītāju apmācību veicējiem. Satiksmes ministrija uzsver, ka piedāvāto grozījumu mērķis nav ierobežot instruktoru, kas ir reģistrējušies kā pašnodarbinātie, pakalpojumu sniegšanu personām, kas vēlas atsvaidzināt braukšanas iemaņas vai citās valstīs izdotu vadītāja apliecību turētājiem, kas vēlas sagatavoties transportlīdzekļa vadīšanas eksāmenam, kas jānokārto Latvijas vadītāja apliecības iegūšanai.

Instruktori saglabā izvēles brīvību attiecībā uz to, vai sadarboties ar autoskolu vai darboties patstāvīgi. Tiek precīzi nodalītas situācijas, kad apmācība tiek veikta saimnieciskās darbības ietvaros, un kad – kā reāla, godīga individuālā apmācība (piemēram, tuviniekiem). Grozījumi neierobežo autoskolu darbību, bet nostiprina to kā juridiski pārbaudītu un kontrolētu struktūru, kas dod priekšrocības konkurencē ar "neformālo" sektoru. Tāpat grozījumi nenosaka aizliegumu individuālai apmācībai, bet ievieš skaidru un pārskatāmu reģistrācijas kārtību.

Vienlaikus tiek ņemta vērā situācija, ka instruktori var veikt braukšanas apmācību saviem tuviniekiem individuāli, neveicot saimniecisko darbību. Precīzu veikto apmācības reģistrācijas kārtību (ietverot individuālās apmācības nodalīšanu, kas tiek veikta saimnieciskās darbības ietvaros un ārpus tās) ir paredzēts ietvert attiecīgos Ministru kabineta noteikumos, kas tiks izstrādāti pēc CSL grozījumu pieņemšanas.

Izvērtējot publiskajā apspriešanā saņemtos viedokļus un papildus izanalizējot tiesību aktos lietotos jēdzienus “komercdarbība” un “saimnieciskā darbība”, lai padarītu grozījumu regulējumu viennozīmīgu un nepārprotamu, Satiksmes ministrija ir precizējusi grozījumus par transportlīdzekļu vadītāju apmācību.

Satiksmes ministrija vērš uzmanību, ka ierosinātie CSL grozījumi nemaina esošo apmācības procesa organizāciju. Jautājumā par autoskolu un instruktoru darba tiesisko attiecību formu, norādāms, ka tas nav CSL regulējuma jautājums. Latvijas tiesību aktos ir paredzētas vairākas šo attiecību formas un iespējas to ierobežot specifiski autoskolu un instruktoru jautājumā nav konstatētas. Darba tiesisko attiecību formas jautājums būtu risināms starp instruktorus pārstāvošo sabiedrisko organizāciju un autoskolām.

 


[1] https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/90defe1f-1077-48eb-845c-abfbc8989245

Saistītas tēmas

Jaunumi Satiksmes drošība Sabiedrības līdzdalība