Jaunumi
infografika

Šodien, 13.maijā, Ministru kabinets apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) virzītos grozījumus Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā. Izmaiņu mērķis ir pilnveidot iedzīvotāju mobilitātes iespējas un ērtāku pārvietošanos, nodrošināt braukšanas maksas atvieglojumu kompensēšanu komercpārvadātājiem, kā arī izveidot vienotu reģionālā maršruta tīklu valsts budžeta finansējuma ietvarā.

“Mūsu pienākums ir nodrošināt iedzīvotāju mobilitāti visā valsts teritorijā. Transports pēc pieprasījuma ir solis pareizajā virzienā, kas veicinās savienojamību un iedzīvotāju mobilitāti valsts mazapdzīvotajos reģionos, kā arī dos iespēju efektīvāk izmantot pieejamo finansējumu”, uzsver satiksmes ministrs Atis Švinka.

Likuma grozījumi paredz finansējuma piešķiršanas un pārvadājumu pakalpojumu nosacījumu izmaiņas. Turpmāk no 2027.gada valsts budžeta dotācijas sadali un piešķiršanu veiks SM, nevis kā līdz šim Sabiedriskā transporta padome. Tāpat SM turpmāk apstiprinās vienotu reģionālās nozīmes maršrutu tīklu, ņemot vērā pieejamo valsts budžeta finansējumu. Tas nozīmē, ka par reģionālā sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu atbildīgā institūcija – VSIA “Autotransporta direkcija” iesniegs priekšlikumus maršrutu tīkla izmaiņām tikai piešķirtā finansējuma ietvaros.

Ar likuma grozījumiem plānots efektīvāk nodrošināt pasažieru pārvadājumus un mobilitāti mazapdzīvotās vietās, ņemot vērā iedzīvotāju pieprasījumu un pieejamo valsts budžeta finansējumu. Mazapdzīvotās vietās iedzīvotāju ērtībām tiks izveidots jauns pakalpojums - autotransports pēc pieprasījuma, kas būs neregulārs pārvadājums. Plānošanas reģioni vai tajā ietilpstošās pašvaldības veidos šo pakalpojumu, izvērtējot ar zvanu centra un mobilās aplikācijas starpniecību saņemtos iedzīvotāju pieteikumus. Braucienam būs fiksēta maksa neatkarīgi no nobrauktā attāluma. Pakalpojums papildinās esošos reģionālos maršrutus, bet tas neietilps reģionālo maršrutu tīklā. Pakalpojumu plānots daļēji finansēt ar Latvijai pieejamo ES Sociālā klimata fonda finansējumu (2026.-2032.g.).

Likuma grozījumi paredz arī atlīdzību komercpārvadātājiem par pakalpojumu sniegšanu konkrētām iedzīvotāju grupām. Valsts kompensācijas apmērs būs tādā pašā apmērā kā pārvadātājiem dotētajos reģionālās nozīmes maršrutos. Savukārt braukšanas maksas atvieglojuma saņēmējam būs jāsedz maksas daļu, kas pārsniedz dotētā reģionālās nozīmes pārvadājuma tarifu.

Tāpat likuma grozījumos noteikti arī valsts garantētā pakalpojuma apjoma kritēriji, paredzot reisu skaitu šādā prioritārā secībā – Rīgas savienojums ar citām valstspilsētām un Pierīgu, galvaspilsētas savienojums ar novadu pilsētām un pagastiem, valstspilsētu savienojums ar novada pilsētām, pagastiem vai citu novadu pilsētām, tuvējo novadu savstarpējais savienojums.

Komunikācijas nodaļa

komunikacijas [at] sam.gov.lv