dzelzceļš

Lai Atveseļošanas fonda (AF) ietvaros īstenotu Rīgas un Pierīgas transporta sistēmas zaļināšanas reformu – mazinātu transporta radīto negatīvo ietekmi uz galvaspilsētas vides kvalitāti un nākotnē nodrošinātu pāreju uz videi draudzīgu dzelzceļa satiksmi, tika veikts pētījums par bezemisiju vilcienu tehnoloģijām un iespēju tuvākajā nākotnē ieviest bateriju elektrovilcienus (BEMU) Rīgas sabiedriskā transporta tīklā.

Saskaņā ar Satiksmes ministrijas (SM) veikto iepirkumu, pētījumu veica Nīderlandes uzņēmums “Ricardo Nederland B.V.”. Pētījuma rezultātā tika iesniegts izvērtējums par bezemisijas vilcienu vilces tehnoloģijām un ar to ieviešanu saistītiem indikatīviem ieguldījumiem ritošajā sastāvā un dzelzceļa infrastruktūrā. Pētījums sniedza uz analīzi balstītus secinājumus un rekomendācijas ilgtermiņa plānam dīzeļdegvielas vilcienu izmantošanas izbeigšanai, kā arī sniedza atbildes, vai Rīgas piepilsētas zonā plānotos maršrutus varēs apkalpot BEMU vilcieni. Šis ziņojums ir pamats nākotnē iepērkamo vilcienu ritošā sastāva tehniskajām prasībām. Tāpat tas dod norādes par nepieciešamo modernizāciju dzelzceļa infrastruktūrā, tostarp par nepieciešamajiem vilcienu akumulatoru uzlādes punktiem un to izvietojumu dzelzceļa maršrutos.

Pētījuma pirmajā daļā tika analizēti Rīgas piepilsētas vilcienu maršruti, kustību saraksti, kā arī informācija par sliežu ceļiem un kopējo infrastruktūru. Tāpat tika sniegti dati par infrastruktūras modernizācijas, tostarp akumulatoru uzlādes risinājumu ieviešanas izmaksām. Rezultātā secināts, ka ņemot vērā Latvijas dzelzceļa raksturojošos faktorus, Rīgas piepilsētas dzelzceļa līnijās pasažieru pārvadājumus būs iespējams nodrošināt ar BEMU vilcieniem un ekonomiski lietderīgākais risinājums BEMU vilcienu darbības nodrošināšanai ir veidot akumulatoru uzlādes sistēmu jeb uzlādes punktu.

Savukārt pētījuma otrajā daļā tika apkopota un izvērtēta informācija par Latvijas reģionālo dzelzceļa tīklu un sliežu ceļiem, kā arī salīdzinātas vairākas bezemisijas vilces tehnoloģijas, apskatot bateriju elektrovilcienu (BEMU), ūdeņraža tehnoloģiju vilcienu (HMU) un elektrovilcienu (EMU) sniegtās iespējas un analizēta to ieviešanai nepieciešamā infrastruktūra. Rezultātā secināts, ka dīzeļvilcienu nomaiņai visā Latvijas teritorijā lietderīgāk ir izmantot BEMU vilcienus, kam ir vairākas priekšrocības attiecībā uz tehnisko apkopi, personāla apmācību, vilcienu savstarpējo aizvietojamību starp dažādiem dzelzceļa līniju maršrutiem u.c.     

Ricardo Nederland B.V. veiktais pētījums ir viens no trijiem SM pasūtītajiem pētījumiem, kas nepieciešami, lai nodrošinātu ilgtspējīga, integrēta un videi draudzīga sabiedriskā transporta ieviešanu un Eiropas zaļo mērķu sasniegšanu.

AF ietvaros plānots finansēt projektus satiksmes reformas īstenošanai Rīgā un Pierīgā, kuras mērķis ir mazināt transporta radīto negatīvo ietekmi uz galvaspilsētas vides kvalitāti un veidot iedzīvotāju vajadzībām atbilstošus integrētus sabiedriskā transporta pakalpojumus. Šim mērķim atvēlēts AF finansējums 295 miljonu eiro apmērā.

Komunikācijas nodaļa

komunikacijas [at] sam.gov.lv

Satiksmes ministrijas darbība tiek līdzfinansēta no ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda Kohēzijas fonda līdzekļiem.

Vienošanās par Eiropas Savienības fonda projekta īstenošanu Nr. 6.1.7.2/22/I/001

Projekts "Pētījumu, novērtējumu un saistītās dokumentācijas izstrāde ilgtspējīga, integrēta un koordinēta multimodāla sabiedriskā transporta plāna priekšlikuma sagatavošanai Rīgas metropoles areālā".

ES fondu logo ansamblis