Šodien, 11. novembrī, valdība apstiprināja plānu dzelzceļa attīstībai 2025.–2029. gadam.

Plānā noteikts, kā uzlabos un atjaunos dzelzceļa infrastruktūru.

Galvenais mērķis – attīstīt pasažieru pārvadājumus, lai cilvēkiem būtu ērtāk pārvietoties un reģioni būtu savienoti.

Plāna kopējais finansējums ir 784 miljoni eiro. Nauda nāks no:

  • Eiropas Savienības fondiem,
  • Atveseļošanas fonda,
  • Eiropas Infrastruktūras savienošanas instrumenta,
  • Sociālā klimata fonda,
  • uzņēmuma “Latvijas dzelzceļš” investīcijām.

Satiksmes ministrs Atis Švinka uzsver:
Plāns ir svarīgs, lai cilvēkiem visā Latvijā būtu ērti pārvietoties. Tas palīdzēs attīstīt ilgtspējīgu mobilitāti un veicinās ekonomiku.

Kāpēc tas ir svarīgi?
Dzelzceļš ir videi draudzīgs transporta veids.

Eiropas mērķis – līdz 2050. gadam samazināt emisijas līdz nullei. Līdz 2030. gadam emisijas jāsamazina par 55%.

Ko paredz plāns?

  • Prioritāte – pasažieru pārvadājumi (šobrīd pasažieri veido 80% dzelzceļa noslodzes).
  • Investīcijas līnijās ar lielu pasažieru skaitu.
  • Droša, ērta un pieejama infrastruktūra visām pasažieru grupām.
  • Elektrificēto zonu modernizācija un paplašināšana.
  • Vilcienu ātrums līdz 140 km/h.
  • Drošības uzlabošana.
  • Rail Baltica pirmās kārtas attīstība.
  • “Sausās ostas” kravu pārvietošanai no autoceļiem uz dzelzceļu.

Plāna rezultāti līdz 2029. gadam:

  • Modernizēta 70% pasažieru infrastruktūras.
  • Modernizēti un izbūvēti 330 km kontakttīkla (64%).
  • Atlikušos 188 km atjaunos līdz 2034. gadam.
  • Jauna pasažieru stacija pie Rīgas lidostas (RIX) un modernizēta Rīgas Centrālā stacija.
  • Rail Baltica integrācija Latvijas dzelzceļa sistēmā.

Pēc plāna apstiprināšanas Satiksmes ministrija un “Latvijas dzelzceļš” noslēgs līgumu par infrastruktūras uzturēšanu un finansēšanu.

Līgumā būs noteikti konkrēti mērķi un maksājumu struktūra.

Saistītas tēmas

Jaunumi Dzelzceļš ES fondi 2021-2027