Šodien, 11. novembrī, valdība apstiprināja plānu dzelzceļa attīstībai 2025.–2029. gadam.
Plānā noteikts, kā uzlabos un atjaunos dzelzceļa infrastruktūru.
Galvenais mērķis – attīstīt pasažieru pārvadājumus, lai cilvēkiem būtu ērtāk pārvietoties un reģioni būtu savienoti.
Plāna kopējais finansējums ir 784 miljoni eiro. Nauda nāks no:
- Eiropas Savienības fondiem,
- Atveseļošanas fonda,
- Eiropas Infrastruktūras savienošanas instrumenta,
- Sociālā klimata fonda,
- uzņēmuma “Latvijas dzelzceļš” investīcijām.
Satiksmes ministrs Atis Švinka uzsver:
Plāns ir svarīgs, lai cilvēkiem visā Latvijā būtu ērti pārvietoties. Tas palīdzēs attīstīt ilgtspējīgu mobilitāti un veicinās ekonomiku.
Kāpēc tas ir svarīgi?
Dzelzceļš ir videi draudzīgs transporta veids.
Eiropas mērķis – līdz 2050. gadam samazināt emisijas līdz nullei. Līdz 2030. gadam emisijas jāsamazina par 55%.
Ko paredz plāns?
- Prioritāte – pasažieru pārvadājumi (šobrīd pasažieri veido 80% dzelzceļa noslodzes).
- Investīcijas līnijās ar lielu pasažieru skaitu.
- Droša, ērta un pieejama infrastruktūra visām pasažieru grupām.
- Elektrificēto zonu modernizācija un paplašināšana.
- Vilcienu ātrums līdz 140 km/h.
- Drošības uzlabošana.
- Rail Baltica pirmās kārtas attīstība.
- “Sausās ostas” kravu pārvietošanai no autoceļiem uz dzelzceļu.
Plāna rezultāti līdz 2029. gadam:
- Modernizēta 70% pasažieru infrastruktūras.
- Modernizēti un izbūvēti 330 km kontakttīkla (64%).
- Atlikušos 188 km atjaunos līdz 2034. gadam.
- Jauna pasažieru stacija pie Rīgas lidostas (RIX) un modernizēta Rīgas Centrālā stacija.
- Rail Baltica integrācija Latvijas dzelzceļa sistēmā.
Pēc plāna apstiprināšanas Satiksmes ministrija un “Latvijas dzelzceļš” noslēgs līgumu par infrastruktūras uzturēšanu un finansēšanu.
Līgumā būs noteikti konkrēti mērķi un maksājumu struktūra.