OECD petijums

Satiksmes ministrija un Igaunijas Republikas Klimata ministrija sadarbībā ar Eiropas Komisijas Reformu un investīciju darba grupu (SG REFORM) un Tehniskā atbalsta instrumenta (TSI) atbalstu uzsākusi kopīgu pētījumu, kura mērķis ir novērtēt 1520 mm platuma dzelzceļa sistēmas migrāciju uz 1435 mm platuma dzelzceļa sistēmu atbilstoši TEN-T regulas prasībām. Pētījumu īstenos Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) un Starptautiskā transporta foruma (International Transport Forum jeb ITF) eksperti.

Trešdien, 17. septembrī, satiksmes ministrs Atis Švinka atklāja kopīgā pētījuma pirmo sanāksmi, kurā visas iesaistītās puses pārrunāja pētījuma mērķus un sasniedzamos rezultātus, lai izvērtētu Latvijā un Igaunijā esošo Eiropas transporta koridoru dzelzceļa līniju pāreju uz Eiropas standarta sliežu platumu – 1435 mm. To paredz Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. jūnija regula par Savienības pamatnostādnēm Eiropas transporta tīkla attīstībai.

“Rail Baltica projekta īstenošana ievieš būtiskas pārmaiņas Baltijas reģiona dzelzceļa sistēmā. Lai projekts pilnībā realizētu savu potenciālu, jānodrošina, ka valstu dzelzceļa līnijas efektīvi savienojas ar Rail Baltica koridoru un nozīmīgākajiem infrastruktūras mezgliem, īpaši ostām”, uzsver satiksmes ministrs Atis Švinka.

Saskaņā ar regulas 17. pantu Eiropas Savienības dalībvalstīm ar esošu dzelzceļa tīklu, kura sliežu platums atšķiras no Eiropas standarta nominālā sliežu platuma 1435 mm, līdz 2026. gada 19. jūlijam jāveic novērtējums, kurā jānosaka esošās dzelzceļa līnijas, kas atrodas Eiropas transporta koridoros, iespējamo pāreju uz Eiropas standarta nominālo sliežu platumu 1435 mm. Pārrobežu posmu gadījumā novērtējumu koordinē ar kaimiņos esošo dalībvalsti vai dalībvalstīm.  

OECD/ITF eksperti veiks Latvijas un Igaunijas dzelzceļa tīklu pārejas uz Eiropas standarta sliežu platumu (1435 mm) sociālekonomisko analīzi, izvērtējot ietekmi uz savietojamību, elektrifikācijas un ERTMS attīstības iespējām. Projekta rezultātā tiks sagatavots ieteicamais migrācijas scenārijs, kas sekmēs abu valstu dzelzceļa tīklu integrāciju vienotajā Eiropas dzelzceļa telpā, kā arī veicinās pārrobežu pārvadājumus un stiprinās reģiona konkurētspēju.

Puses vienojās turpināt pētījumu, organizējot divpusējas tikšanās ar nozares ekspertiem, lai padziļināti izvērtētu valstu dzelzceļa sistēmu darbību, izaicinājumus un ieinteresēto pušu gaidas par dzelzceļa migrācijas stratēģiju.

Papildu informācija

Šis projekts tiek finansēts ar Eiropas Savienības atbalstu, izmantojot Tehniskā atbalsta instrumentu (TSI), un to īsteno Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD) sadarbībā ar Eiropas Komisiju.

Iveta KAMARŪTE

Sabiedrisko attiecību speciāliste
iveta.kamarute [at] sam.gov.lv

Saistītas tēmas

Jaunumi Rail Baltica Dzelzceļš