Jaunumi Sabiedriskais transports
Tālis Linkaits

Sabiedriskais transports ir un būs valstij svarīgākais

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits

Ministra darbā kā galveno fokusu esmu izvirzījis uzlabojumus sabiedriskā transporta sistēmā, galvenokārt domājot par pasažieru ērtībām. Ceļš uz daudz ērtākiem autobusiem, jauniem vilcieniem un paaugstinātiem peroniem, pielāgotiem un saprotamiem kustību sarakstiem un vēl vairākiem būtiskiem uzlabojumiem tika iesākts jau pirms vairākiem gadiem.

Lai nodrošinātu iespēju pasažieriem braukt ar jauniem, ērtiem autobusiem, VSIA “Autotransporta direkcija” atklātā konkursā izvēlējās jaunus pārvadātājus. Jau kopš pagājušā gada līgumi noslēgti un jauni autobusi brauc Bauskā, Daugavpilī, Saldū, Liepājā, Kuldīgā, Krāslavā, Pierīgas reģionā un šovasar kārta pienāca arī Preiļiem, Jēkabpilij, Aizkrauklei un Ogrei.

Taču pārmaiņas nenāk bez grūtībām. Brīdī, kad iepriekšējais pārvadātājs beidz savu darbu, bet jaunais uzsāk, rodas cilvēciskas kļūdas gan šoferu pāriešanā no viena pārvadātāja pie otra, gan jaunās tehnikas iepazīšanā. Tāpēc savā un ministrijas vārdā atvainojos ikvienam, kuru šīs pārmaiņas ietekmēja, jo pats kā pasažieris ļoti labi saprotu – ko līdz stāsts par moderniem autobusiem, ja pasažieris pieturā to tā arī nesagaida. Saprotu, ka pasažierim, kas kādā rītā netika uz darbu, pie ārsta vai tika izjaukti citi svarīgi plāni, tas nav mierinājums. Autotransporta direkcijai (ATD) esmu uzdevis nedēļas laikā novērst trūkumus un nodrošināt visu reisu izpildi. Sabiedriskā transporta padome ir arī nolēmusi radīt sistēmu, lai ārkārtas situācijās nodrošinātu pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību. Tāpat vēlos, lai ATD un pārvadātāji pasažieriem izskaidrotu viņu tiesības ne tikai atgūt izdevumus par biļetēm, bet arī iespējas izmantot jebkuru transporta veidu nokļūšanai galamērķī un zaudējumu segšanu.

Izmantojot izdevību, atgādināšu, kādi tad būs labumi no modernajiem autobusiem. Pirmkārt, veci, sagrabējuši autobusi ir pagātne. Turpmāk Aizkraukles un Ogres maršrutu tīklā kursēs autobusi, kas ir ne vecāki par trīs gadiem, tajos būs kondicionieris, kas vasarā atvēsinās, bet ziemā sasildīs. Vismaz divas trešdaļas autobusu ir pielāgoti personu ar ierobežotām spējām pārvadāšanai un tajos paredzēta vieta personai ratiņkrēslā. Autobusi ir aprīkoti ar velosipēdu turētāju, kas paredzēts vismaz divu dažāda izmēra velosipēdu pārvadāšanai. Autobusu salonā informāciju par gaidāmajām pieturām paziņos audio un vizuālā formātā, sēdvietas ir aprīkotas ar drošības jostu, individuālo apgaismojumu un ventilāciju; ir pieejami bezskaidras naudas norēķini un wi-fi. Nav mazsvarīgi, ka 10% no šiem autobusiem ir elektrobusi, līdz ar to draudzīgāki videi.

Kopumā sabiedriskā transporta sistēma valstī balstīsies uz vilcienu pārvadājumiem. Daudzi ar lielu nepacietību gaida jaunos elektrovilcienus, kuru ceļš līdz mums ir bijis garš. Pirmais vilciens jau ir klāt. Latvijā līdz 2023. gada nogalei ieradīsies 32 jauni elektrovilcienu sastāvi. Desmit gadus ilgusī epopeja beidzot būs noslēgusies ar ērtiem, mūsdienīgiem vilcieniem, kādi Latvijā nav bijuši un kādus pasažieri sen jau pelnījuši.

Pirmo jauno “Škoda” ražoto elektrovilcienu jau šomēnes sāks testēt Latvijas dzelzceļa sistēmā un no nākamā gada sākuma pasažieriem visās elektrificētajās līnijās, tajā skaitā Jelgavas, Tukuma, Skultes, Ogres un Aizkraukles virzienā. Jaunie vilcieni kursēs biežāk, noteiktos laikos un, pats galvenais, iekāpšana būs vienā līmenī ar peronu. Tas īpaši svarīgi ir māmiņām ar maziem bērniem, senioriem, cilvēkiem ar kustību traucējumiem, ikvienam ar smagu somu vai velosipēdu. Līdz nākamā gada beigām tiks labiekārtoti peroni 48 stacijās.

Tālākā nākotnē dzelzceļa sistēmu papildinās staciju pārveidošana par mobilitātes punktiem, kas pasažieriem kalpos kā pārsēšanās vietas uz pilsētas sabiedrisko transportu vai citiem pārvietošanās līdzekļiem. Līdz 2026. gadam plānots izveidot 8 šādas stacijas Rīgā un Pierīgā. Tāpat tiks salāgoti pilsētas un reģionālo maršrutu grafiki, izveidota vienota biļete un mūsdienīga pasažieru informēšanas sistēma. Jau šogad jauno biļešu sistēmu nodos testēšanai biļešu tirgotājiem. Vienotā biļete būs derīga braucienam ar pārsēšanos citā autobusā vai vilcienā. Biļetes varēs iegādāties braucienam jebkurā reisā ikvienā biļešu tirdzniecības vietā, kā arī mobilajā lietotnē.

Savukārt attālākos un mazāk apdzīvotos novados ir ieviesti bezmaksas autobusu reisi, lai  paaugstinātu sabiedriskā transporta pieejamību un veicinātu iedzīvotāju pārvietošanos ar reģionālo maršrutu autobusiem. Pirmā pusgada pieredze ar šiem maršrutiem rāda, ka šis jauninājums ir attaisnojies - pasažieru skaita palielinājums ir vērojams gandrīz visos attālajos pagastos – Istras, Līdumnieku, Valkas, Rugāju, Jercēnu, Jaunauces, Plāņu u.c.

Sabiedriskā transporta pakalpojums tiek uzlabots, tāpēc ceru, ka arī jums būs vēlme un interese izbaudīt braucienu jaunā un ērtā autobusā starp Latvijas pilsētām.