skuteri

Satiksmes ministrija (SM) ir izstrādājusi un iesniegusi priekšlikumus grozījumiem Ceļu satiksmes likumā (CSL) izskatīšanai Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai. Grozījumu mērķis ir veicināt piekļūstamību iedzīvotājiem ar funkcionāliem traucējumiem un stingrākas prasības elektroskrejriteņu vadītājiem.

SM ir sagatavojusi priekšlikumu grozījumiem CSL, lai nodrošinātu cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem ar transportlīdzekli piekļuvi vietām, kur šo piekļuvi tiesiski ierobežo noteiktas ceļa zīmes. Grozījumi paredz, ka pašvaldības varēs izsniegt īpašas atļaujas personām ar invaliditāti, kas tām dos tiesības atkāpties no atsevišķa ceļu satiksmes regulējuma prasībām. Vienlaikus, pirms minētie grozījumi stājas spēkā, lai nodrošinātu piekļūstamību cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, jau šobrīd pašvaldības var lemt par satiksmes organizāciju pilsētā konkrētās ielās vai arī meklēt cita veida risinājumus, tostarp sniedzot sociālo palīdzību.

Tāpat, lai veicinātu piekļūstamību, SM šobrīd gatavo priekšlikumus grozījumiem Ceļu satiksmes noteikumos, kur tiks noteikti izņēmumi transportlīdzekļu kustībai pa ietvēm, gājēju ceļiem, velosipēdu ceļiem, gājēju un velosipēdu ceļiem, kopīgiem gājēju un velosipēdu ceļiem personām ar invaliditāti (vai ja tiek vests pasažieri ar invaliditāti), kuriem ir speciāla pašvaldības izsniegta atļauja.

Šī gada 1. jūlijā spēkā stājas prasība par obligātu civiltiesisko apdrošināšanu (OCTA) elektroskrejriteņiem. Elektroskrejriteņa vadītāji izraisa satiksmes negadījumus, kuros personām radītie zaudējumi ir samērā smagi. Tādējādi, lai nodrošinātu papildus aizsardzību citiem ceļu satiksmes dalībniekiem (gājējiem), kas varētu ciest ceļu satiksmes negadījumā, ko izraisījis elektroskrejriteņa vadītājs un motivētu elektroskrejriteņa lietotājus būt atbildīgiem ceļu satiksmes dalībniekiem, priekšlikums paredz noteikt administratīvo atbildību par dalību ceļu satiksmē ar elektroskrejriteni bez OCTA polises. Lai arī primāri OCTA mērķis ir nodrošināt ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību, par OCTA neesamību priekšlikums ir piemērot braucējam sodu no 6 līdz 11 vienībām (30 līdz 55 eiro, sods pielīdzināts mopēdam).

Tāpat, lai veicinātu drošu mikromobilitāti, SM ir sagatavojusi priekšlikumu, kas paredz elektronisko pakalpojumu sniedzējam, kurš nodrošina elektroskrejriteņu kā koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanu, veikt pakalpojumu saņēmēja (braucēja) reaģēšanas spēju pārbaudi alkohola vai citu apreibinošo vielu ietekmes kontrolei pirms pakalpojuma saņemšanas. Tādējādi, tiks ieviesta sistēma, kas ļaus pārliecināties, ka braucēji neizmanto nomas elektroskrejriteni alkohola vai citu apreibinošo vielu iespaidā.

Plānots, ka risinājums tiks integrēts nomas pakalpojumu sniedzēja aplikācijā – pirms pakalpojumu saņemšanas (brauciena uzsākšanas) būs jāaizpilda loģikas un reakcijas tests, ko persona, kas ir apreibinošo vielu iespaidā, nespēks izpildīt. Šāds risinājums piemērojams nomas elektroskrejriteņiem noteiktā laikā (brīvdienu naktīs). Ņemot vērā, ka šāda risinājuma ieviešanai ir jāveic esošo elektroskrejriteņu nomas pakalpojumu sniedzēju aplikāciju pārveide, priekšlikums paredz, ka minētā norma stātos spēkā 2026. gada 1. jūnijā.

Komunikācijas nodaļa

komunikacijas [at] sam.gov.lv

Saistītas tēmas

Jaunumi