ceļš šoseja

Satiksmes ministrija (SM) ir pārskatījusi plānotos izdevumus un iesniegusi Finanšu ministrijai priekšlikumus par ministrijas budžeta iespējamiem finansējuma samazinājumiem. Atbilstoši valdības lēmumam veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu, SM radusi resora izdevumu samazinājumu par 17,27 milj.eiro 2026.gadā.

Papildus nākamgad SM plāno VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” daļu akciju kotēšanu biržā, kas dotu 5,95 milj.eiro valsts budžeta ieņēmumus. Tādējādi nākamgad kopumā SM pienesums valsts budžetam plānots 23,22 milj.eiro apmērā.

“Nākamie gadi nozares darbībai un pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanai būs ļoti izaicinoši. Finansējums nozarei ilgstoši nav bijis pietiekams, piemēram autoceļu būvniecībai finansējumam no “Valsts autoceļu fonda” būtu jābūt divas reizes lielākam, nekā tas tiek piešķirts. Attiecīgi, ja šo pieeju nemaina, valsts autoceļu kvalitāte kopumā pasliktināsies. Tāpat arī dzelzceļa infrastruktūra, reģionālais sabiedriskais transports un pasta pakalpojumi ir jomas, kurās nākamgad iespējams būs jāpieņem nepopulāri lēmumi, lai nodrošinātu darbību esošā finansējuma ietvaros”, atzīst satiksmes ministrs Atis Švinka.

2026.gada resora izdevumu samazinājums plānots, atliekot vairāku autoceļu būvniecības projektu īstenošanu, kas dotu 16,67 milj.eiro ietaupījumu. Plānots, ka finansējuma samazinājums valsts autoceļiem tiks veikts proporcionāli esošajam autoceļu budžetam. Finansējums valsts autoceļu uzturēšanai un atjaunošanai tiktu samazināts  par 12,5 milj. eiro, savukārt  mērķdotācijas pašvaldību autoceļiem (ielām) – par 4,17 milj.eiro.  

Turpinot finanšu resursu optimizāciju, arī SM administratīvās izmaksas tiks samazinātas par 8,6% jeb 607,7 tūkst.eiro.

Papildu šiem pasākumiem, SM virza dzelzceļa nozares reformu ar mērķi uzlabot nozares pārvaldību un optimizēt resursu izmantošanu. Reorganizējot VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) koncernu un samazinot kapitālsabiedrību skaitu par trim, tiks atvieglota pārvaldība un būtiski samazinātas administratīvās izmaksas.

Pēc padziļināta juridiskā izvērtējuma SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” (EDzL) tiks integrēta VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) sastāvā. Sinhronizējot abu struktūru iekšējos procesus, tiek prognozēti finanšu ietaupījumi, kas pilnā mērā izpaudīsies ilgtermiņā. Saskaņā ar ārējo konsultantu sniegto informāciju, kāda uzņēmuma pievienošana eksistējošam koncernam parasti sniedz izmaksu ietaupījumu līdz 5% no pievienojamās institūcijas izmaksām, savukārt pilnīga uzņēmumu apvienošanās var rezultēties vēl lielākā izmaksu ietaupījumā. 

Nākamo gadu izaicinājumi būs arī pasažieru pārvadājumu un sakaru nozarēs, lai sabalansētu budžeta bāzē pieejamo finansējumu un pakalpojumu pieejamību iedzīvotājiem.

       

Komunikācijas nodaļa

E-pasts: komunikacijas@sam.gov.lv

Saistītas tēmas

Jaunumi