Nozares ziņas Rail Baltica
Dzelzceļa pārvads Lāčplēša ielā

2021. gada septembra pirmajās dienās Rail Baltica trases izbūve Rīgas centrālajā daļā iezīmē jaunu posmu – izbūve sākas pilsētvidē. Būvnieku apvienība BERERIX sāk dzelzceļa tilta un pārvada būvniecības darbus Lāčplēša ielā. 2. septembrī, klātesot visiem Rail Baltica projekta Latvijā ieviesējiem, tika svinīgi sākti jaunā dzelzceļa pārvada būvdarbi.

“Rail Baltica būvniecības darbi turpina paplašināties, un pārmaiņas Rīgas centrā kļūs arvien redzamākas. Pirmā dzelzceļa pārvada izbūve ir nozīmīgs brīdis Rīgas Centrālā multimodālā transporta mezgla attīstībā un vienlaikus turpmākā projekta īstenošanā. Augustā uzsāktie dzelzceļa pārvada būvniecības darbi un daļēja uzbēruma norakšana mainīs pilsētvidi un ļaus īstenot projektēšanas risinājumus, kas uzlabos satiksmes, gājēju un velobraucēju pārvietošanos drošā un ērtā veidā. Lai stacijas apkārtni pārveidotu par galvaspilsētas centrālo satiksmes mezglu ar modernu un pieejamu infrastruktūru, būvniecības laikā gaidāmas satiksmes organizācijas izmaiņas, bet aicinām iedzīvotājus pret tām izturēties ar izpratni,”  atzīmēja Kārlis Eņģelis, Satiksmes ministrijas Dzelzceļa politikas un infrastruktūras departamenta direktors.

Kaspars Vingris, Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšsēdētājs norāda: “Pārvada būvniecība iezīmē Rail Baltica Centrālā mezgla izbūves doto vērtību pilsētvidei, rūpējoties par pasažieru ērtībām un starptautiskās stacijas pievilcību plašāk. Tagad jau saskatāms, ka, būvējot Rail Baltica, būtiski uzlabosies pilsētas daļa ap Centrālo staciju. Redzam, ka veidojam staciju un apkaimi, kas derēs mums visiem gadsimtu uz priekšu. Skatāmies daudz plašāk kā perona un sliežu ceļu izbūve starptautiska vilciena pienākšanai. Tagad varu teikt - ar Rail Baltica izveidi sākusies arī pilsētas centra satiksmes pārveide iedzīvotāju ērtībām. Sadarbībā  ar Rīgas domi tiek risināti nākotnes satiksmes organizēšanas jautājumi. Šodien Rail Baltica ietvarā tiek uzsākti darbi Lāčplēša ielā, turpināsies Dzirnavu ielā un virzīsies uz Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas pusi un tālāk līdz Daugavai. Pie pārvada iegūsim maģistrālu Lāčplēša ielas posmu  ar  divām pilnvērtīgām auto joslām katrā virzienā, mūsdienīgu, platu velo ceļu un droši organizētu gājēju plūsmu. “

“Vērienīgi infrastruktūras projekti vienmēr pozitīvi ietekmē pilsētas attīstību un dod papildu impulsu projektam apkārtesošo teritoriju attīstībai. Galvenais pilsētas ieguvums būs atdzīvinātā Centrālās stacijas apkārtne, kas nākotnē kļūs par mūsdienīgu, rīdzinieku un galvaspilsētas viesu iecienītu teritoriju, kurā labi un droši jutīsies arī gājēji un velosipēdisti,”  uzver Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks satiksmes un attīstības jautājumos Vilnis Ķirsis.

Līdzās esošajām dzelzceļa sliedēm BERERIX izbūvēs pārvadu jaunajām, Eiropas platuma standarta sliedēm. Pilsēta mainīs ari savus vizuālos vaibstus -  daļa esošā uzbēruma tiks aizvietota ar sienu un tai līdzās organizētu gājēju/velobraucēju infrastruktūru, bet autoostas tuvumā esošais dzelzceļa uzbērums tiks aizvietots ar dzelzceļa pārvadu, atklājot un savienojot Rīgas daļas, kas iepriekš bija nodalītas. Pārvada būvniecība un tai pieguļošās pilsētvides izbūve būs liels ieguvums Rīgai, jo viesi un iedzīvotāji varēs izmantot jaunu labiekārtotu pilsētas vidi, tostarp skvērus, atpūtas zonas, gājēju un velo infrastruktūru, vietā kas iepriekš nebija pieejama un izmantojama.

Rail Baltica trases izbūves rezultātā Lāčplēša ielas teritorijā Rīgas iedzīvotāji un viesi iegūs funkcionāli uzlabotu Lāčplēša ielas posmu. Iela mainīs savu asi, tajā tiks izveidotas divas pilnvērtīgas auto joslas katrā virzienā. Tiks izveidots mūsdienīgs, plats velo ceļš, bet gājēju plūsma tiks organizēta drošā, maģistrālai ielai atbilstošā veidā, tostarp, izveidojot regulētu gājēju pāreju pie Kalupes ielas. No Lāčplēša ielas līdz pat Stacijai cilvēkus ar redzes traucējumiem vadīs taktilo risinājumu josla jeb vadlīnija.

“Rail Baltica globālajam projektam šis bijis spraigs un sekmīgs periods, jo, pat neraugoties uz Covid-19 izaicinājumiem, darbs pie pamata trases projektēšanas rit uz priekšu. Šovasar uzsākta būvniecība Rail Baltica starptautiskajā stacijā lidostā “Rīga”, Lietuvā noslēgušies darbi pie Kauņas multimodālā termināla, bet Igaunijā pabeigti pirmā viadukta būvdarbi un noslēgti līgumi par nākamajiem,” stāsta Ģirts Bramans, Sadarbības ar stratēģiskajiem partneriem un komunikāciju vadītājs.

“Eiropas līmenī panākta vienošanās par ES daudzgadu budžetu no 2021. līdz 2027. gadam un Eiropas savienošanas instrumentu, kas arī turpmāk nodrošinās būtisku ES finansējuma pieejamību Rail Baltica īstenošanai kā vienam no prioritārajiem projektiem ES līmenī. Pašlaik projektā gatavojamies liela mēroga būvniecības posmam – esam izsludinājuši konsolidētos iepirkumus būvniecības materiāliem, konsultējamies ar Baltijas un starptautiskajiem būvniecības tirgus dalībniekiem par būtiskākajiem pieņēmumiem, kas, savukārt dos ieguldījumu gala lēmumu pieņemšanai par Rail Baltica būvniecības stratēģiju,” papildina Bramans. 

“Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla projektā esam sasnieguši brīdi, kad darbi kļūst arvien redzamāki pilsētniekiem. Proti, apjomīgākie projektēšanas darbi ir veikti,  nozīmīgie, bet iedzīvotājiem neredzamie pilsētas un dzelzceļa infrastruktūras nomaiņas vai izveides darbi vēl turpinās, bet jau ļauj mums sākt būvniecību. Šodien sākam dzelzceļa pārvadu pār Lāčplēša ielu, bet jau šoruden liksim Stacijas ēkas pamatus,” atzīst Andis Linde, būvnieku pilnsabiedrības BERERIX Iesaistīto pušu vadītājs.

Pilnsabiedrība BERERIX pārvada būvniecības darbus organizē tā, lai pēc iespējas mazāk apgrūtinātu auto un gājēju plūsmu būvlaukuma apkārtnē. Tostarp, apjomīgu būvdarbu veikšana, piemēram, uzbēruma norakšana tiek plānota nakts stundās. Tomēr iedzīvotājiem un it īpaši autobraucējiem jārēķinās, ka tik vērienīgas infrastruktūras izbūve pilnīgi bez ierobežojumiem nevar notikt, tāpēc Lāčplēša ielas posmā no Kalupes līdz Satekles ielai turpmākā gada laikā ir paredzama satiksmes izmaiņas un daļēji ierobežojumi. Aicinām sekot līdzi informācijai https://info.railbaltica.org/lv/satiksmes-ierobezojumi#view-mode-map

Pilnsabiedrībā BERERIX apvienojušies Beļģijas būvniecības milzis “BESIX Group”, nacionālais būvnieks “RERE Būve” un Itālijas būvnieks “Rizzani de Eccher”, ar mērķi īstenot projekta “Rail Baltica” nozīmīgu daļu - Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas kompleksa projektēšanu un pārbūvi, jaunu Eiropas platuma sliežu un dzelzceļa tilta pār Daugavu, uzbēruma un pieguļošās infrastruktūras projektēšanu un būvniecību.

BERERIX ir izveidojis profesionāli ļoti spēcīgu, starptautisku komandu, kuru veido atzīti savas nozares eksperti. Arhitektūras risinājumus izstrādā itāļu “Crew” kopā ar Latvijas “Arhis Arhitekti”. Būvkonstrukciju risinājumus nodrošina beļģu uzņēmumi “Greisch”, “TUC Rail”, itāļu DEAL un Latvijas uzņēmumi “Celuprojekts” un “BICP”. Sliežu risinājumus gatavo Beļģijas eksperti no “TUC Rail, sadarbojoties ar “Konstruktionsgruppe Bauen Latvija”. Ēkas inženiertīklus izstrādā “Belam-Riga”. Projektēšanas komandā darbojas arī vietējie projektēšanas un inženiertīklu eksperti - “Celuprojekts”, “Citrus Solutions”, “O3FM”, “Sprinkleru serviss”, “Aqua-Brambis”, “Elsana”, “Karlis”, Arhis MEP”.

Kopš 2020. gada janvāra BERERIX intensīvi sadarbojas arī ar uzraugošo būvinženieru komandu “Egis-Deutche Bahn”, ko veido “EGIS RAIL SA”, “DB Engineering & Consulting GMbH” un “EGIS Batiments International”. Šī sadarbība būtiski paaugstina komandas kapacitāti  Rīgai tik nozīmīgā un ikoniskā projekta īstenošanā.

Informācijai:

Linda Vītola | 29633631 | linda@jazz-com.com