Rīgas lidostā vakar, 15. oktobrī, klātesot politikas veidotājiem, nozares uzraugiem un ekspertiem, notika diskusija par ūdeņraža infrastruktūras risinājumiem un rekomendācijām ūdeņraža tiesiskā regulējuma pilnveidošanai Latvijā.
Latvijā pašlaik trūkst pietiekami skaidrs tiesiskais regulējums un vadlīnijas, un tas apgrūtina virzību uz zaļā ūdeņraža ražošanu, uzglabāšanu, transportēšanu un izmantošanu aviācijā, secināts izpētē, ko Rīgas lidostas un Latvijas Ūdeņraža asociācijas uzdevumā veicis zvērinātu advokātu birojs Eversheds Sutherland Bitāns.
Kā būtiskākos uzdevumus, kas risināmi zaļā ūdeņraža tehnoloģiju veiksmīgai ieviešanai gan aviācijā, gan arī citās nozarēs, semināra dalībnieki no Rīgas lidostas, Latvijas Ūdeņraža asociācijas, Civilās aviācijas aģentūras, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas, Satiksmes ministrijas, Valsts vides dienesta un citām institūcijām uzsvēra ūdeņradim specifisku drošības un sertifikācijas standartu trūkumu, nepietiekami izstrādātas ietekmes uz vidi novērtējuma prasības, nepieciešamību atjaunināt tiesiskās prasības, lai risinātu ūdeņraža uzglabāšanas riskus.
“Rīgas lidosta ir gatava būt par smilšu kasti jeb izmēģinājumu poligonu inovāciju un pētniecības projektos, lai tuvinātu iespēju ekonomiski pamatoti pāriet uz ūdeņraža darbinātas lidlauka tehnikas izmantošanu. Tāpēc ir svarīgi, lai kopīgiem spēkiem ar ūdeņraža nozari un politikas veidotājiem atrodam pareizo robežu starp esošā regulējuma pilnveidi un pārmērīgu regulāciju,” seminārā uzsvēra Rīgas lidostas valdes loceklis Normunds Feierbergs.
Nepieciešams precizēt teritorijas plānošanas regulējumu un ar to saistīto būvatļauju saņemšanas kārtību, ja ūdeņraža ražošana tiek plānota lidostu tuvumā, secināts seminārā. Ūdeņradis tiek klasificēts kā bīstama viela, taču bez specifiskiem uzglabāšanas standartiem; nav pietiekami attīstīti noteikumi ūdeņraža transportēšanai cauruļvados, tāpat nav skaidra regulējuma ūdeņraža uzpildes stacijām lidostās vai izmantošanai ūdeņraža lidaparātos.
Eiropas Savienības līmenī nepieciešams arī izstrādāt ES līmeņa ūdeņraža ražošanas drošības standartus, noteikt nepieciešamību pēc ūdeņraža uzglabāšanas drošības mācībām ES lidostās; paplašināt Eiropas ūdeņraža tīklu (European Hydrogen Backbone) līdz galvenajām lidostām un prioritarizēt ūdeņraža integrāciju Eiropas lidostu attīstības plānos, integrēt zaļā ūdeņraža ražošanu Eiropas Zaļā kursa finansēšanas programmās un palielināt ES finansējumu ūdeņraža uzglabāšanas pilotprojektiem lidostās, radot labās prakses piemērus, kas izmantojami arī citās ūdeņraža izmantošanas jomās.
Semināru par ūdeņraža infrastruktūras risinājumu ieviešana Latvijā RIX Rīgas lidosta rīko INTERREG Baltijas jūras programmas finansētā projekta “Baltijas jūras reģiona ūdeņraža gaisa transports – Baltijas jūras reģiona lidostu sagatavošana zaļajam ūdeņradim (BSR HyAirport)” ietvaros. “BSR HyAirport” mērķis ir radīt priekšnosacījumus lidostu infrastruktūras pielāgošanai ar ūdeņradi darbināmas lidlauka tehnikas un gaisa kuģu lidojumiem, sagatavotu lidostas zaļā ūdeņraža uzglabāšanai, apstrādei un piegādei kā nākotnes enerģijas avotam aviācijā.
Ziņu sagatavoja: Ilze Salna, komunikācijas projektu vadītāja, RIX Rīgas lidosta
GSM: 29404124, ilze.salna@riga-airport.com
__________________________________________________________
RIX Rīgas lidosta ir strauji augošs Ziemeļeiropas gaisa satiksmes mezgls, kas savieno Baltijas valstis ar Eiropas darījumu centriem un iecienītiem atpūtas galamērķiem. Apzinoties savu lomu un atbildību Latvijas tautsaimniecībā, Rīgas lidosta attīsta ilgtspējīgus pakalpojumus un infrastruktūru, rūpējoties par darbiniekiem un apkārtējo vidi, ejot kopsolī ar sabiedrību un vietējo kopienu. Pievienojoties iniciatīvai “Net Zero 2050”, Rīgas lidosta ir apņēmusies sasniegt klimata neitralitāti līdz 2035.gadam.