Nozares ziņas Rail Baltica

26. oktobrī Rīgas Centrālā mezgla būvžogs, kam paredzēta arī informatīva funkcija, piemērīts būvlaukumam. Novembrī tas tiks uzstādīts pilnā apjomā un pirmie būvdarbi notiks gar dzelzceļa līniju starp Maskavas un Lāčplēša ielu. Tiks izveidots atsevišķi norobežots būvlaukums starp Satiksmes ministrijas ēku, Gogoļa ielā 3, un  Rīgas Centrālo dzelzceļa staciju. Visu darbu izpildes laiku Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas apkaimē satiksmes dalībniekiem un gājējiem tiks nodrošināta nepārtraukta un droša satiksmes organizācija. Interesenti varēs sekot līdzi darbu norisei, jo mājas lapā edzl.lv izvietota interaktīva darbu karte reāllaikā. Par plānotajiem satiksmes ierobežojumiem varēs uzzināt gan vietnē edzl.lv, gan Globālā projekta mājas lapā info.railbaltica.org. 17. novembrī plānota svinīga būvdarbu uzsākšana.

Kaspars Vingris, Eiropas Dzelzceļa līnijas valdes priekšēdētājs:

“Būvdarbiem sagatavots viens no komplicētākajiem un arī nozīmīgākajiem Rail Baltica projekta posmiem Latvijā.  Tas ietver  Centrālās dzelzceļa stacijas kompleksu un tam  pieguļošo infrastruktūru: dzelzceļa tiltu, uzbēruma norakšanu un dzelzceļa estakādes izveidošanu, kā arī līdzās esošās teritorijas labiekārtojumus. Zaļā zona ap Centrālo staciju palielināsies 3 reizes.

Gribu atzīmēt, ka izdevies sagatavoties Rail Baltica būvdarbu sākšanai Latvijā, iesaistot risinājumu veidošanā gan iedzīvotājus un nevalstiskās organizācijas, gan daudzus sadarbības partnerus kā Latvijas dzelzceļš, autoosta, Rīgas dome, Kultūras mantojuma pārvalde un daudzus citus. Darbi Rīgas centrā tiek plānoti secīgos posmos. Būvniecības laikā dzelzceļa stacija un autoosta turpinās darboties.

Rīgas centrs ir ne tikai pilsētas un Latvijas, bet arī Baltijas viduspunkts, tāpēc paredzam daudzveidīgu transporta pieejamību Centrālajai stacijai. Rail Baltica pasažieriem būs pieeja gan vietējiem, gan starptautiskajiem vilcieniem, dzelzceļa ekspresim uz lidostu, autobusiem, taksometru servisam un velo novietnēm. Paredzam arī, ka Rail Baltica būtiski izmainīs pārvietošanās paradumus, it sevišķi ceļošanā Baltijas valstu robežās, jo dzelzceļa izmantošana dos tādus labumus kā:  ātrums, komforts, produktīvs ceļošanas laiks, drošāks un vides draudzīgāks transporta veids.

Esam noskaidrojuši, ka, braucot ar auto, Rīgas Centrālā stacija nepilnas stundas laikā ir pieejama vairāk nekā 874 tūkstošiem Latvijas iedzīvotāju Rīgā, Ogrē, Mārupē, Jelgavā, Jūrmalā, Siguldā un citās pilsētās, kā arī šo pilsētu novados. Tāpat Rail Baltica Centrālās stacijas izbūve nodrošinās divu pilsētas daļu savienošanu: Vecrīgas un Centrāltirgus. Jaunais dzelzceļa tilts pāri Daugavai kalpos arī  gājējiem un velobraucējiem. Rīgas centrā veidosies brīvtelpas, kas nodrošinās attīstības iespējas jauniem pakalpojumiem un labvēlīgai videi pilsētas iedzīvotājiem.”


Agnis Driksna, RBR valdes priekšsēdētājs:

Rīgas Centrālā dzelzceļa mezgla attīstība būs visapjomīgākie būvdarbi, kas šobrīd norit Rail Baltica projekta ietvaros. Ar būvdarbu sākšanu Latvijā Rail Baltica Globālā Projekta ietvaros būvdarbi noritēs nu jau visās Baltijas valstīs. Pirmie būvdarbi Igaunijā sākās 2019. gada rudenī, bet Lietuvā, Kauņas dzelzceļa mezglā, jau 2018. gadā. Rīgas Centrālā dzelzceļa mezgla pārbūves rezultātā Latvijas iedzīvotājiem būs pieejami ātrgaitas, videi draudzīgi un starptautiski dzelzceļa pakalpojumi. Līdz šim Rail Baltica ir ticis uztverts galvenokārt kā starptautisks ātrgaitas dzelzceļa projekts. Tomēr, vērtējot Baltijas valstu mobilitātes vajadzības un attīstības tendences, Rail Baltica infrastruktūru un sliežu ceļus iecerēts izmantot arī reģionālajai vilcienu satiksmei. Tas nozīmē, ka pa Rail Baltica sliedēm ar ātrumu 200 km/h varēs kursēt reģionālie vilcieni. Posmā no Salacgrīvas līdz Bauskai šobrīd plānotas 17 reģionālas stacijas un pieturas. Šo pieturu plānošanai Rail Baltica kopuzņēmums šovasar saņēma finansējumu, un darbs ir jau uzsākts.
Esmu gandarīts, ka Centrālās stacijas projekta ietvaros mums ir izdevies paredzēt iespēju attīstīt visus Baltijai un Latvijai nepieciešamos vilcienu pakalpojumus.


Guntis Āboltiņš-Āboliņš, REREGrupa valdes priekšsēdētājs, projekta būvnieka -  pilnsabiedrības BERERIX vadošo partneru pārstāvis:
„Pēdējos divus gadus esam pavadījuši ļoti intensīvā darbā, projektējot Rail Baltica Rīgas Centrālās stacijas mezglu, jauno dzelzceļa tiltu un visu pieguļošo infrastruktūru. Darbs bija izaicinājumiem pilns, jo projektā integrējām Rīgas iedzīvotāju, infrastruktūras apsaimniekotāju, pakalpojumu sniedzēju u.c. intereses un vajadzības. Mēs – BERERIX - sākam jaunu posmu: Rīgas Centrālā mezgla būvniecību. Sāksim būvniecības darbus ar infrastruktūras un komunikāciju izbūves un pārcelšanas  darbiem, norobežojot būvniecībai laukumu starp Stacijas ēku un Satiksmes ministriju no Gogoļa ielas līdz Dzirnavu ielai. Darbu organizācijas plāns izstrādāts tā, lai visu būvniecības laiku nodrošinātu piekļuvi stacijas ēkai, kā arī pasažieru pārvadājumi no/uz Rīgas Centrālo dzelzceļa staciju netiks ierobežoti vai pārtraukti. Iekārtojot būvlaukumu rēķināmies, ka šis Rail Baltica būvniecības posms ir mērogos nebijis un unikāls Rīgai, tāpēc Rīgas iedzīvotājiem un viesiem nodrošināsim iespēju „ielūkoties” būvlaukumā. Aicinu visus Rīgas iedzīvotājus un viesus būt izprotošiem  un pretimnākošiem, lai iegūtu dzelzceļu un staciju, kas dos iespēju  pārvietoties ātri, droši, komfortabli un finansiāli izdevīgi. Ceļot uz Eiropu un kārtot biznesa darīšanas, izmantojot mūsdienīgus dzelzceļa pakalpojumus. ”


Ilze Purmale, Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta direktore:
Strādājot ciešā sadarbībā ar Rail Baltica projekta ieviesējiem un Satiksmes ministriju kopš pagājušā gada ir pieaugusi izpratne par nepieciešamību skatīt Rail Baltica projekta ietekmes un ar tā ieviešanu saistītos jautājumus plašākā teritorijā, lai nodrošinātu pilnvērtīgu jauna, mūsdienīga, Baltijas mēroga multimodālā transporta mezgla un dzelzceļa posmu integrāciju pilsētvidē. Sākotnējie risinājumi tikuši pilnveidoti, izstrādes procesā aktīvi iesaistot nevalstiskās organizācijas un apkaimju biedrības. Projektā ir ņemti vērā pašvaldības izvirzītie nosacījumi, kas ietverti Rail Baltica lokālplānojuma redakcijas risinājumos: pilsētas centrā veidot gājēju šķērsojumus un savienojumus zemes līmenī, būtiski uzlabot publiskās ārtelpas kvalitāti, attīstīt ērtu un drošu veloinfrastruktūru. Plānošanas un būvprojektēšanas procesā ieguldītais darba apjoms dod cerības, ka Centrālā dzelzceļa stacija un tās apkārtne nākotnē kļūs par pievilcīgu un starptautiski atpazīstamu Rīgas pilsētas vizītkarti. Sadarbībā ar Satiksmes ministriju šobrīd tiek strādāts pie finansējuma piesaistes ar Rail Baltica projektu saistītās infrastruktūras risinājumu īstenošanai.”

 

Jāatgādina, ka Rīgas Centrālā mezgla izbūves plāns paredz ar Eiropas sliežu platuma dzelzceļa ievadīšanu Rīgas centrā,  izbūvējot četrus jaunus sliežu ceļus, nodrošināt Rail Baltica starptautisko un lidostas savienojumu vilcienu, kā arī Latvijas reģionālo (starppilsētu un piepilsētas) vilcienu apkalpošanu.
Tiks izveidota arī mūsdienu prasībām atbilsoša estētiski pievilcīga un ērta stacijas infrastruktūra trīs līmeņos. Esošos piecus peronus jeb platformas papildinās vēl divas jaunas platformas: visi peroni tiks paaugstināti, atvieglojot abu dzelzceļa platumu dzelzceļa lietotāju ērtības, iekāpjot vilcienos. Virs peroniem būs nojumes. Uz katru no platformām vedīs kāpnes, 12 lifti un 22 eskalatori. Pēc izbūves gājējiem būs pieejami plašāki tuneļi. Virs peroniem tiks izbūvētas arī jaunas telpas 6000 m² platībā, kur būs iespējams izvietot komerctelpas, tualetes, kases, dažādas palīgtelpas, bagāžas glabātuves u.c. Stacijā iekļauts arī Air-To-Rail risinājums jeb bagāžas tranzīta joslas, kas nodrošina iespēju droši nogādāt bagāžu no lidostas uz staciju un otrādi -  bez pasažieru iesaistīšanās. Jaunajā projektā būtiski paaugstināti arī stacijas, kā nozīmīga civilās infrastruktūras objekta, drošības parametri.
Esošā uzbēruma vietā posmā no autoostas līdz Stockmann universālveikalam un no Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas līdz Elizabetes ielai tiks izveidota estakāde, pa kuru turpmāk organizēs dzelzceļa satiksmi. Uzbēruma norakšana piešķirs Rīgai jaunus vaibstus, vizuāli un funkcionāli savienojot līdz šim ar dzelzceļa uzbērumu atdalītās pilsētas: Vecrīgu ar Latgales priekšpilsētu. Tas arī ļaus savienot Elizabetes ielu ar Timoteja ielu.

Tiks uzbūvēts jauns, vienu kilometru garš, tilts ar diviem sliežu ceļiem pār Daugavu un mazo Daugavu, ko varēs izmantot arī gājēji un velobraucēji. Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas apkaimē arī būtiski palielināsies pilsētniekiem pieejamas zaļās zonas un labiekārtotas multifunkcionālas teritorijas. Piemēram, no 1316 m2 uz 4454 m2 palielināsies skvēru platība.

Rail Baltica vilcienu kustības plāns paredz, ka ātrgaitas vilcieni no Rīgas uz Tallinu un no Rīgas uz Viļņu kursēs reizi divās stundas, bet sastrēgumstundās – katru stundu. Līnijas darbības pirmajos gados dienas laikā paredzēti 8 vilcieni katrā virzienā. Savukārt ar nakts vilcienu varēs doties līdz pat Varšavai vai Berlīnei, no kurienes pasažieri varēs sasniegt tālākus galamērķus Eiropā.
Rail Baltica ātrgaitas dzelzceļš uz pusi samazinās ceļošanas laiku starp Baltijas valstu galvaspilsētām. No Rīgas līdz Tallinai varēsim nokļūt vienā stundā un 42 minūtēs, un no Rīgas līdz Viļņai – vienā stundā un 54 minūtēs. Savukārt Starptautiskā lidosta „Rīga”  no pilsētas centra būs sasniedzama vien astoņās minūtēs.

Par projektu Rail Baltica:

Rail Baltica ir jauns dzelzceļa infrastruktūras projekts, kā mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā. Projektā piedalās piecas Eiropas Savienības valstis – Polija, Lietuva, Latvija, Igaunija un, lai arī netieši, Somija. Paredzēts, ka dzelzceļa līnija savienos Helsinkus, Tallinu, Pērnavu, Rīgu, Paņevežu, Kauņu, Viļnu un Varšavu. Dzelzceļa līnijas izbūve, kas vīsies caur Baltijas valstīm, tiek dēvēta par Rail Baltica Globālo projektu.

  • Lielākais infrastruktūras projekts Baltijas reģionā pēdējo 100 gadu laikā
  • 10 gadu ilgs būvniecības periods
  • Gan pasažieru, gan kravu pārvadājumiem
  • Līnijas garums: 870 km
  • Videi draudzīgs transports – darbojas ar elektrību, rada mazāk trokšņu un vibrāciju
  • Maksimālais ātrums: 249 km/h (pasažieru pārvadājumi), 120 km/h (kravu pārvadājumi)
  • Vairāk nekā 5 miljardu eiro ieguldījumi reģionā
  • Projektu ievieš Latvija, Lietuva, Igaunija

Par Eiropas Dzelzceļa līnijas
Eiropas Dzelzceļa līnijas ir projekta Rail Baltica ieviesējs Latvijā. 

Šī projekta finansējumu 81-85% robežās nodrošina ES infrastruktūras savienošanas instruments, bet atlikušo daļu – Latvijas valsts budžeta līdzekļi. ES atbalsta saņēmējs un projekta īstenotājs ir LR Satiksmes ministrija.

Papildus informācijai:
Rita Voronkova,
Eiropas Dzelzceļa līnijas komunikācijas vadītāja
Mob.tel. 29264403,
e-pasts: 
rita.voronkova@edzl.lv