Jaunumi
sievietes rokas uz stūres

Saistībā ar to, ka valstī visām automašīnu markām nav pieejamas akreditētas institūcijas saspiestās dabasgāzes (CNG) barošanas sistēmu pārbaužu veikšanai, Satiksmes ministrija (SM) ir izstrādājusi grozījumus tiesiskajā regulējumā, kas paredz, ka prasības tehniskajās apskatēs veikt periodiskas CNG barošanas sistēmu pārbaudes būs spēkā ne agrāk kā 2023. gada 1. janvārī.

2022. gada 1. janvārī Latvijā bija reģistrēti vairāk nekā 600 transportlīdzekļu, kuros uzstādīta CNG barošanas sistēma, un šogad tehniskā apskate būtu jāveic aptuveni 400 transportlīdzekļiem. Vienlaikus pašreiz Latvijā CNG barošanas iekārtu pārbaudi saskaņā ar “Noteikumiem par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa”  var nodrošināt tikai divu marku automobiļiem, pārējiem automobiļiem to nav iespējams veikt, tādējādi tie nevar nokārtot tehnisko apskati un nevar piedalīties ceļu satiksmē.

SM sadarbībā ar VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” izstrādājusi risinājumu, lai ar CNG barošanas sistēmu aprīkotiem transportlīdzekļu īpašnieki un lietotāji varētu veikt tehnisko apskati un  netiktu ierobežota to dalība ceļu satiksmē. Līdz brīdim, kamēr spēkā stāsies tiesiskā regulējuma grozījumi, ka CNG barošanas sistēmu pārbaude tehniskajās apskatēs tiek prasīta sākot ar 2023. gada 1. janvāri, veicot transportlīdzekļa tehnisko apskati, protokolā tiks pievienots skaidrojums, ka CNG barošanas sistēmu pārbaude atbilstošā inspicēšanas institūcijā netiek vērtēta.

Iepriekš minētās normas piemērošana jau tika pārcelta no 2021. gada 1. janvāra uz 2022. gada 1. janvāri tā paša iemesla dēļ – nebija akreditētu institūciju, kas var nodrošināt pārbaudes.

Prasību veikt iekārtu papildu pārbaudes Latvijā plānots ieviest, lai uzlabotu transportlīdzekļos uzstādīto CNG barošanas sistēmu drošību. Bīstamību rada paaugstinātais balona un tā sastāvdaļu spiediens, kas ir vairākas reizes lielāks nekā Latvijā plašāk izplatītajiem transportlīdzekļiem ar sašķidrinātās naftas gāzes (LPG, “autogāze”) baloniem.

2022. gada sākumā Latvijā reģistrā reģistrēti vairāk nekā 40 tūkstoši transportlīdzekļu, kuros kā degviela tiek izmantota sašķidrinātā naftas gāze. Šādiem transportlīdzekļiem tiesiskais regulējums neparedz veikt atsevišķu periodisko gāzes balonu un tā sastāvdaļu pārbaudi atbilstošā inspicēšanas institūcijā.

Komunikācijas nodaļa

komunikacijas [at] sam.gov.lv