Otrdien, 14. oktobrī, valdība iepazinās ar Satiksmes ministrijas (SM) informatīvo ziņojumu “Par līdzfinansējumu Eiropas klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūras (CINEA) Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) atbalstītam VAS “Latvijas dzelzceļš” projektam” un akceptēja valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršanu 2,98 miljoni eiro apmērā. Piešķirtais līdzfinansējums ir būtisks priekšnosacījums EISI piešķirtā atbalsta saņemšanai, lai tādējādi īstenotu dzelzceļa digitālās pārvaldības sistēmas modernizēšanu un veicinātu pāreju uz vienotu Eiropas dzelzceļa tīklu.
Projekta “Digitālās jaudas pārvaldības ieviešana” mērķis ir ieviest digitālās kapacitātes pārvaldības (DCM) modeli, atbilstoši Eiropas Savienības prioritātēm. Projektā paredzēta trīs galveno sistēmu izstrāde un ieviešana. Viena no tām ir jaudas plānošanas sistēmas izveide, kas nodrošinās savienojamību ar Eiropas RNE (RailNetEurope) platformām un pilnveidos jaudas plānošanas un sadales procesus. Otra ir digitālās infrastruktūras datu pārvaldības sistēma, savukārt trešā ir pārvadājumu vadības sistēmas, kas ietver kopīgu ritošā sastāva datubāzi Baltijas valstu mērogā un dod iespēju uzlabot pasažieru un kravu pārvadājumu efektivitāti un koordināciju. Projekta īstenošanas kopējās izmaksas ir 5,97 miljoni eiro, kur 50% ir EISI finansējums un 50% - valsts budžeta finansējums.
Digitālās jaudas pārvaldības ieviešanas projekts nodrošinās pāreju no novecojušiem un manuāliem procesiem uz koordinētu, savietojamu un digitalizētu jaudas pārvaldības modeli, ievērojot Eiropas Savienības kiberdrošības, datu apmaiņas un IT arhitektūras prasības. Tāpat tiks stiprināta operatīvā noturība pret ārējiem apdraudējumiem, palielinot Latvijas dzelzceļa sistēmas drošumu un efektivitāti.
Projekts izstrādāts, sadarbojoties 11 valstu dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājiem – no Latvijas, Igaunijas, Lietuvas, Zviedrijas, Vācijas, Portugāles, Francijas, Slovēnijas, Čehijas, Dānijas un Austrijas. Tas tika pieteikts Eiropas Komisijā kā kopprojekts, lai nodrošinātu pilnīgu dzelzceļa IT sistēmu saderību un datu apmaiņas savstarpējo izmantojamību nozarē. Projekta ieviešana jāpabeidz līdz 2029. gada beigām.