Ap 100 rūpniecības, uzņēmējdarbības un diplomātijas nozaru līderi 18. jūnijā Berlīnē (Vācija) pulcējās seminārā „Rail Baltica – vārti uz Eiropas nākotni un noturību”, kurā tika uzsvērta projekta stratēģiskā loma Eiropas savienojamībā un drošībā. Pasākumu organizēja Rail Baltica projekta īstenošanas komanda un Igaunijas, Latvijas un Lietuvas vēstniecības Vācijā ar Vācijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (DIHK) un Vācijas Austrumu biznesa asociācijas (Ost-Ausschuss) atbalstu. Pasākumā runāja par Rail Baltica progresu, stratēģisko perspektīvu un pieaugošo ģeopolitisko nozīmi.
Baltijas valstu vēstnieki atklāšanas uzrunā uzsvēra projekta vēsturisko un stratēģisko nozīmi. Lietuvas vēstnieks Giedris Podžiūns (Giedrius Puodžiūnas) uzsvēra, ka pašreizējais ģeopolitiskais klimats piešķir Rail Baltica ievērojamu stratēģisko vērtību, jo īpaši aizsardzības jomā. Viņš teica, ka apņemšanās savlaicīgi pabeigt projektu ir ieguldījums Eiropas kolektīvajā drošībā.
Latvijas vēstniece Alda Vanaga atzīmēja, ka Rail Baltica ir vairāk nekā tikai dzelzceļa projekts – tā ir vēsturiska korekcija: projekts novērš padomju okupācijas mantojumu, kas atdalīja Baltijas valstis no pārējās Eiropas. Viņa arī uzsvēra, ka papildus ekonomiskajiem un vides ieguvumiem projekts veicina cilvēku saikni un kalpo kā iespēju tilts visā Eiropā.
Marika Lintama (Marika Linntam), Igaunijas vēstniece Vācijā, raksturoja Rail Baltica kā patiesi eiropeisku savienojamības iniciatīvu. Viņa atzīmēja plašo iespēju klāstu, ko projekts piedāvās, un teica, ka personīgi ar nepacietību gaida iespēju kādu dienu ceļot ar ātrgaitas vilcienu no Tallinas uz Berlīni. Lintama pauda cerību, ka seminārs veicinās produktīvas diskusijas un spēcīgas partnerības.
Seminārā prezentēja projekta īstenošanas statusu trijās Baltijas valstīs. Projekta centrālā koordinatora un nacionālo ieviesējuzņēmumu pārstāvji Marko Kivila (Marko Kivila, RB Rail), Anvars Salomets (Anvar Salomets, Rail Baltic Estonia), Jānis Naglis (Eiropas Dzelzceļa līnijas) un Vitauts Tilinsks (Vitautas Tilinskas, LTG Infra) ieskicēja projekta progresu plānošanas, līgumu slēgšanas un būvniecības jomā.
Žurnālista Aleksandra Velšera (Alexander Welscher) vadītā paneļdiskusijā pētīja, kāda loma ir Rail Baltica, veicinot pārmaiņas infrastruktūras, loģistikas un investīciju nozarē visā Ziemeļeiropā un Centrāleiropā. Diskusijas dalībnieki – Marko Kivila (RB Rail), Rīa Silave (Riia Sillave, HHLA TK Estonia), Jergs Marienhāgens (Jörg Marienhagen, DB Engineering & Consulting), Kristīna Meide (Kristina Meidė, LTG Link) un Jānis Naglis (Eiropas Dzelzceļa līnijas) – sprieda, kā projekts novērš iztrūkstošo transporta savienojamību, stiprina ziemeļu-dienvidu savienojumu un veicina reģionālo attīstību. Līdztekus tika uzsvērts arī Rail Baltica potenciāls veicināt dziļāku Eiropas integrāciju, ekonomisko noturību un ilgtspējīgas inovācijas.
Visas dienas garumā diskusijās tika aplūkots plašs tēmu loks, tostarp Krievijas kara Ukrainā ietekme. Traucētās piegādes ķēdes un pieaugošās materiālu izmaksas, īpaši tēraudam un betonam, kavēja iepirkumus un radīja spriedzi ar būvdarbu termiņiem. Tomēr novērots, ka situācija ir stabilizējusies, un Baltijas valstu ekonomikas atgūstas.
Raugoties nākotnē, runātāji bija vienisprātis, ka ilgstoši pieejams un savlaicīgs finansējums būs būtisks, lai uzturētu projekta īstenošanas tempu. „Pašlaik mūsu uzmanības centrā ir jābūt “degvielas” nodrošināšanai, lai sasniegtu mērķi, un šī degviela ir finansējums. Nodrošināt savlaicīgu un pietiekamu finansējumu ir būtiski, lai dotu būvniecības uzņēmumiem iespēju virzīties uz priekšu un projektam uzņemt pilnu ātrumu,” uzsvēra Marko Kivila, RB Rail AS izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs.
Rail Baltica projektā ir iesaistīti vairāk nekā 400 Baltijas un starptautisko partneru un uzņēmumu no vairāk nekā 30 valstīm. Izmantojot publiskā iepirkuma procesus, Rail Baltica projektā ir izveidota sadarbība ar septiņiem Vācijas uzņēmumiem, tostarp Deutsche Bahn Engineering & Consulting, TÜV SÜD, Obermeyer, Railistics, RMCon, PTV un Gauff Solutions. Projekta ieviesējorganizācijas cieši sadarbojas arī ar Vācijas Dzelzceļa nozares asociāciju (VDB), Vācijas-Baltijas Tirdzniecības kameru (AHK), Vācijas Loģistikas aliansi un citām starptautiskām nozares organizācijām.
Par Rail Baltica
Rail Baltica ir viens no lielākajiem ātrgaitas dzelzceļa projektiem Eiropā un daļa no Eiropas transporta tīkla. Projekta mērķis ir uzlabot savienojamību, veicināt reģionālo drošību un sekmēt Baltijas valstu ekonomisko izaugsmi. Jaunā dzelzceļa līnija savienos Igauniju, Latviju un Lietuvu ar Poliju un netieši ar Somiju, kā arī ar plašo Eiropas dzelzceļa tīklu.
Rail Baltica būs pilnībā elektrificēta līnija ar standarta 1435 mm sliežu ceļa platumu, aprīkota ar Eiropas Dzelzceļa satiksmes vadības sistēmu (ERTMS). Šī dzelzceļa līnija ir projektēta atbilstoši Eiropas standartiem. Projektētais ātrums ir 249 km/h, tādēļ Rail Baltica būtiski paātrinās pārvietošanos starp Baltijas valstīm un lielajām Eiropas pilsētām. Tā kalpos kā mūsdienīga infrastruktūra pasažieru, kravas un militārajai mobilitātei, sekmējot uzņēmējdarbību, tūrismu un kultūras apmaiņu. Rail Baltica palīdzēs padarīt Baltiju par nozīmīgu posmu Eiropas tirdzniecībā un sadarbībā.
Par RB Rail AS
RB Rail AS ir Igaunijas, Latvijas un Lietuvas starpvalstu kopuzņēmums, kas dibināts, lai vadītu un koordinētu Rail Baltica projekta īstenošanu, kas ir pirmais šāda mēroga infrastruktūras attīstības projekts Baltijas reģionā. Vairāk informācijas par Rail Baltica projektu meklējiet vietnē www.railbaltica.org.
Papildu informācijai
RB Rail AS
Tālrunis: +371 29116146
E-pasts: signe.nigale@railbaltica.org