22. decembrī valdība apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) rosinātās izmaiņas noteikumos “Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu”. Ar grozījumiem tiek noteiks tiesiskais regulējums, nodrošinot komerciālajiem pārvadātājiem kompensācijas saņemšanu par pasažieru pārvadāšanu, kuriem valsts noteikusi iespēju saņemt braukšanas maksas atvieglojumus.
Izmaiņas noteikumos paredz kompensācijas mehānisma paplašināšanu uz komerciālajiem maršrutiem, nodrošinot vienlīdzīgu attieksmi un atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem. Tiek ieviesta jauna nodaļa, kas nosaka kompensācijas aprēķina principus, procedūras un nosacījumus, tostarp maksimālo kompensācijas apmēru, datu pārbaudes kārtību un izmaksu termiņus.
Pašreizējais regulējums paredz kompensācijas par pasažieru pārvadāšanu ar braukšanas maksas atvieglojumiem tikai dotētajos maršrutos, savukārt komerciālie maršruti šajā mehānismā līdz šim nav iekļauti. Grozījumi noteikumos paredz paplašināt kompensācijas mehānismu, attiecinot to arī uz komerciālajiem maršrutiem, kuros pārvadātāji nodrošina pasažieru pārvadājumus ar valsts noteiktajiem braukšanas maksas atvieglojumiem. Plānots ieviest skaidru, pārskatāmu un objektīvu kompensācijas aprēķina kārtība, nosakot, ka kompensācijas apmērs nepārsniedz dotētā reģionālā tarifa apmēru vai faktisko biļetes cenu, ja tā ir zemāka.
Tāpat noteikumi paredz pārvadātāja pienākumu integrēt biļešu tirdzniecības sistēmu ar braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju informācijas sistēmu, nodrošinot datu ticamību, pārbaudāmību un atbilstību pārskatatbildības prasībām. Šāda integrācija ir priekšnoteikums kompensācijas saņemšanai. Tas nozīmē, ka par pārvadājumiem atbildīgajai institūcijai – Autotransporta direkcijai – būs tiesības veikt uzraudzību un kontroli, lai novērstu riskus kompensāciju pārmaksai un nodrošinātu valsts budžeta līdzekļu lietderīgu izmantošanu.
Noteikumi arī paredz, ka braukšanas maksas daļu, kas pārsniedz dotēto reģionālo sabiedriskā transporta tarifu, sedz braukšanas maksas atvieglojumu saņēmējs.
Grozījumi izstrādāti, ņemot vērā arī 2025. gada 23. oktobrī spēkā stājušos grozījumus Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, kas paredz līdz 2025. gada 31. decembrim noteikt kompensācijas kārtību komerciālajos autobusu maršrutos. Jaunais regulējums stiprinās tiesisko skaidrību un sabiedriskā transporta pakalpojumu ilgtspēju.