Nozares ziņas Pasts

Atbilstoši starptautiskās pasta nozares organizācijas Pasaules pasta savienības (Universal Postal Union) jaunajiem standartiem no 2021.gada 1.janvāra pasta sūtījumiem uz trešajām valstīm – ārpus Eiropas Savienības – būs jānorāda detalizētāks sūtījuma saturs. Šāda prasība saistīta ar maksimāli izsmeļošu sūtījumu datu un muitai nepieciešamās informācijas apmaiņu starp valstīm. Klientiem ātrāk un ērtāk sūtījumus ir noformēt un satura informāciju aizpildīt elektroniski Latvijas Pasta pašapkalpošanās vietnē https://new.manspasts.lv/, kas tiek funkcionāli uzlabota un 2021.gada janvārī piedāvās klientiem vēl komfortablākus un vienkāršākus sūtījuma noformēšanas risinājumus.

Noformējot pasta sūtījumus uz ārvalstīm, to pavaddokumentos nosūtītāji jau pašlaik norāda informāciju par sūtījuma saturu – precēm, kas tajā ievietotas, un sūtījuma svaru. Taču atbilstoši Pasaules pasta savienības jaunajiem standartiem, kas iekļauti Pasaules pasta konvencijā (Universal Postal Convention), no nākamā gada 1.janvāra sūtījuma saturam, adresējot preces uz trešajām valstīm – ārpus Eiropas Savienības –, jābūt maksimāli detalizētam. Jaunā kārtība saistīta ar pasta sūtījumu datu un muitai vajadzīgās informācijas apriti starp valstīm, kas ļaus galamērķa valstī ātrāk apstrādāt sūtījumus un veikt muitas formalitātes. Tajā pašā laikā sūtījuma satura nepilnīga vai pat maldinoša informācija var kavēt sūtījumu piegādi.

Uz trešajām valstīm adresētajiem sūtījumiem būs maksimāli detalizēti jānorāda tajos ietverto preču apraksts: kāda prece tiek sūtīta, cik vienību ir konkrētajai precei, kāds ir katras preču grupas svars, vērtība un sūtījuma kopējais svars. Klientam, norādot sūtījuma saturu, būtu jāizvairās no vispārinājumiem, piemēram, apģērbs vai dāvanas, tā vietā norādot precīzu preci: teiksim, kokvilnas T-krekls, vilnas zeķes, sporta apavi, koka rotaļlietas, šokolādes konfektes u.tml.

Visērtāk un izdevīgāk sūtījumus ir noformēt digitālajā vidē – funkcionāli papildinātajā un sūtījuma satura norādīšanai īpaši pielāgotajā Latvijas Pasta pašapkalpošanās vietnē https://new.manspasts.lv/. Pašapkalpošanās elektroniskā sistēma pati piemēros konkrēta sūtījuma noformēšanai atbilstošo veidlapu un pieprasīs tai nepieciešamo informāciju.

Pēc sūtījuma elektroniskas noformēšanas katram sūtījumam tiek ģenerēts unikāls numurs. Ja klientam ir pieejama printēšanas iespēja un viņš pats var izdrukāt noformētos sūtījuma pavaddokumentus, pasta nodaļā pavadāmais laiks, atnesot un nododot sūtījumu, būs pavisam neilgs.

Savukārt gadījumā, ja izdrukas iespēju nav, klientam pasta nodaļā uzrādot numuru, darbinieks pats izdrukās klienta jau aizpildītos sūtījuma pavaddokumentus. Arī šajā variantā tiks būtiski saīsināts pakalpojuma sniegšanas laiks uz vietas pasta nodaļā, un Latvijas Pasta darbiniekiem nebūs jāveic manuāla datu ievade.

Sūtījuma informācija pēc sūtījuma pieņemšanas nodaļā tiks digitālā veidā automātiski pārsūtīta attiecīgās valsts pasta un muitas organizācijām, veicinot datu operatīvu apmaiņu un sūtījuma ātrāku piegādi.

Pašreizējā Manspasts.lv versijā datus par sūtītāju un saņēmēju, ja sūtījumi regulāri tiek adresēti vieniem un tiem pašiem adresātiem, var saglabāt lietotāja profilā – nav nepieciešams tos ievadīt katru reizi no jauna. Noformēt sūtījumus Manspasts.lv ir arī izdevīgāk, šādiem sūtījumiem ierakstīšanas un apdrošināšanas maksa samazināsies līdz gandrīz 30%, un īpaši izdevīgi tas ir gadījumos, kad klients sūta vairāk reģistrētu sūtījumu.

Jau 2021.gada sākumā klientu izmantošanai tiks nodota jauna pašapkalpošanās vietnes Manspasts.lv versija – lietotājiem vēl draudzīgāka, universālāka un ērtāka, kā arī pielāgota darbībām no mobilajām viedierīcēm ļaujot noformēt sūtījumu no jebkuras klientam izdevīgas atrašanās vietas.

Konstatējot neatbilstošus sūtījuma datus, attiecīgajā saņēmējvalstī var palēnināties muitas formalitāšu veikšana, sūtījums var tikt aizturēts un pārbaudīts vai pat konfiscēts no muitas iestāžu puses. Jāņem vērā, ka nekorekta informācija var traucēt arī atbilstošas kompensācijas saņemšanu reģistrēta sūtījuma bojājuma vai pazušanas gadījumā – piemēram, ja mobilā tālruņa vietā būs norādīta šokolādes tāfelīte, kompensējamā summa būs zemāka.

Atgādinām, ka no 2021.gada 1.janvāra, līdz ar izstāšanās no Eiropas Savienības pārejas perioda beigām, arī Lielbritānija ietilps trešo valstu sarakstā un arī uz šo valsti adresētajiem sūtījumiem attieksies maksimāli detalizētas satura informācijas prasība.

Sūtījumu apraksta paraugi aplūkojami te.

 

Par VAS Latvijas Pasts

Latvijas Pasts nodrošina plašāko pasta pakalpojumu pieejamību visā Latvijas teritorijā, uzturot vairāk nekā 600 pasta pakalpojumu sniegšanas vietu. Uzņēmuma pamatfunkcija ir universālā pasta pakalpojuma sniegšana, papildus nodrošinot arī komercpārvadājumu, eksprespasta, maksājumu, preses, mazumtirdzniecības un filatēlijas pakalpojumus. Latvijas Pasts ir valstij pilnībā piederošs uzņēmums, kurā strādā ap 3200 darbinieku. Uzņēmuma iekšzemes sūtījumu piegādes kvalitātes mērījumus veic viena no Latvijas vadošajām tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūrām Kantar TNS, savukārt pārrobežu sūtījumu piegādes kvalitātes kontroles mērījumi tiek nodrošināti Starptautiskās pasta korporācijas (International Post Corporation) ietvaros ar izpētes kompāniju Kantar TNS, Ipsos un Quotas starpniecību.

 

Sīkākai informācijai:
Gundega Vārpa | Ārējo komunikāciju vadības daļas vadītāja
Tālr.: +371 67608505 | Mob.: +371 26628729
E-pasts: pr@pasts.lv; gundega.varpa@pasts.lv
twitter.com/latvijas_pasts|facebook.com/latvijas.pasts|instagram.com/latvijas_pasts