Otrdien, 15. aprīlī, Ministru kabinets akceptēja Satiksmes ministrija (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par pārrobežu pasažieru vilcienu satiksmi maršrutā Tartu–Rīga Igaunijas Klimata ministrijas pasūtījumā, kā arī par eksperimentālo autobusu maršrutiem Valga–Valka un Ikla–Salacgrīva (Limbaži), lai jau 2025. gada otrajā pusē uzsāktu pārrobežu sabiedriskā transporta pakalpojumus.
2024. gada 29. maijā Satiksmes ministrija un Igaunijas Republikas Klimata ministrija parakstīja memorandu par tiešas pārrobežu vilcienu satiksmes starp Igauniju un Latviju atklāšanu un vienojās, ka Igaunija nodrošinās ritošo sastāvu un nepieciešamo atbalstu šiem pārvadājumiem, finansējot pārrobežu pakalpojumu valsts līgumu. Šobrīd Igaunija kārto tehniskās formalitātes, lai varētu uzsākt šos pārvadājumus. Savukārt Latvijas puse apņēmās nodrošināt nepieciešamo atbalstu iesaistītajam dzelzceļa uzņēmumam pārvadājumu veikšanai Latvijā. Šis pakalpojums iedzīvotājiem tiks sniegts saskaņā ar Eiropas regulu par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus.
Pārrobežu sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai ir sagatavota vienošanās starp Latviju, kuru pārstāv VSIA “Autotransporta direkcija” (ATD), un Igaunijas Republikas Klimata ministriju. Vienošanās nosaka, ka Latvijas institūcijas nebūs iesaistītas kā pasūtītājs šajā sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumā, līdz ar to no valsts budžeta netiks kompensēti ar pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi un zaudējumi. Tāpat vienošanās paredz, ka pārvadātājam ir jānodrošina sadarbība ar ATD, saskaņojot Latvijas dotētā maršruta pārvadātāju kustības grafiku, lai tādejādi veicinātu gan esošā, gan plānotā pārrobežu pārvadātāju pakalpojumu sinerģiju.
Savukārt, izveidojot eksperimentālo pārrobežu autobusu maršrutu Valga–Valka un Ikla–Salacgrīva (Limbaži), tiktu nodrošinātas vienlīdzīgas iespējas mobilitātei, tādējādi samazinot pierobežu teritoriju atstumtību un radot papildu iespējas pakalpojumiem, precēm, turpmākiem pārvadājumiem, darba vietām, sportam, izglītībai, izklaidei, tūrisma objektiem utt.
Eksperimentālo pārrobežu autobusu maršrutu izveidei paredzēti vairāki posmi, kur pirmajos divos tiks sagatavota stratēģija un darbības plāns robežšķērsojošu autobusu maršrutu atjaunošanai un turpmākai darbībai. Savukārt nākamajā posmā tiks sagatavoti priekšlikumi eksperimentālo autobusu maršrutiem: Valga – Valka un Ikla - Salacgrīva (Limbaži), kā arī Veru - Alūksne, Viljandi – Valmiera un Kilingi – Nemme – Valmiera. Pirms tam tiks veikta pasažieru pieprasījuma izpēte, ko organizēs starp iedzīvotājiem, pašvaldībām un uzņēmumiem. Ceturtajā posmā tiks apkopoti un analizēti dati par eksperimentālo autobusu maršrutu izmantošanu 12 mēnešu laikā, un šīs analīzes rezultātā taps optimālie autobusu saraksti. Pēdējā posmā abu valstu partneri kopīgi izstrādās sadarbības modeļus nākotnes kopējai robežšķērsojošu autobusu maršrutu organizēšanai, finansējumam, biļešu pārdošanai un tml.