Aprit četri gadi kopš Rail Baltica dzelzceļa stacijas un saistītās infrastruktūras būvdarbu sākuma pie RIX Rīgas lidostas, un ir paveikts ievērojams darba apjoms: pabeigtas dzelzceļa stacijas ēkas dzelzsbetona nesošās konstrukcijas, pasažieru platformas un iekšējā viadukta posma izbūve, kā arī uzbūvēti jau 45 sliežu ceļa viadukta balsti.
Ceturtajā būvniecības gadā noticis apjoma ziņā lielākais darbu posms, noslēdzot dzelzceļa stacijas ēkas izbūves pirmos etapus. Ēka šobrīd sasniegusi 19,5 metru augstumu (plānotais kopējais augstums – 24,8 metri), kļūstot par redzamu objektu visiem lidostas apmeklētājiem.
Intensīvi turpinās sliežu ceļa viadukta balstu izbūve. Kopumā jau uzbūvēti 45 viadukta balsti jeb 85 % no kopējā pasūtījuma. Jūnija beigās uzsākta viadukta balstu savienošana savā starpā ar 3 metrus augstām tērauda sijām, lidostas teritorijā sliedēm paceļoties 13 metru virs zemes.
Sijas izgatavotas no atmosfērizturīga tērauda, kas ir inovatīvs materiāls ar augstu noturību pret koroziju un laikapstākļu ietekmi. Tiek izmantots speciāls sakausējums, kura virsmu laika gaitā klāj dabīgs oksīdu slānis jeb patina. Lai arī vizuāli tas var atgādināt koroziju jeb rūsu, patina patiesībā kalpo kā aizsargkārta, kas ne tikai nebojā materiālu, bet gan to pasargā no turpmākās apkārtējās vides ietekmes. Dzelzceļa viadukts stacijas posmā tiek būvēts īpaši izturīgs, lai nodrošinātu drošu vilcienu kustību ar paredzēto ātrumu līdz 120 km/h.
Aktīvi būvdarbi norisinās arī Rīgas lidostas slēgtajā teritorijā, vienlaikus nodrošinot nepārtrauktu lidostas darbību. Lai nodrošinātu vietu sliežu ceļam, tajā norit inženierkomunikāciju tīklu, lidostas degvielas uzpildes stacijas un katlu mājas pārbūve, kā arī esošās ēkas demontāža.
Papildus tam ceturtajā gadā pabeigta jauna moderna autostāvvieta “P5” starp Biroju ielu un autoceļu uz Rīgu ar vairāk nekā 850 vietām lidostas darbiniekiem.
Kopumā četru gadu laikā paveikts ievērojams darbu apjoms – izbūvēti ceļi 110 445 m² platībā, komunikāciju tīkli 56 km garumā, kā arī būvlaukumā ievesti 48 105 m³ betona un vairāk nekā 7500 tonnu stiegrojuma. Stacijas ēkas izbūvē izmantoti aptuveni 30 000 kubikmetru betona un 6500 tonnu stiegrojuma. Būvdarbu zona kopš 2021. gada ir būtiski paplašinājusies no sākotnējiem 4315 m² līdz 68 600 m² šā gada jūnijā.
Tālākajā posmā paredzēta sliežu ceļa viadukta tērauda laidumu montāža aptuveni 10 000 tonnu apjomā, 2,4 km dzelzceļa uzbēruma būvniecība, kā arī 115 metru garā pārvada izbūve pār Kārļa Ulmaņa gatvi. Jau šobrīd sliežu ceļa izbūve stiepjas 1,5 km garumā, tuvojoties nākamajam būtiskajam projekta attīstības solim.
Par B.S.L. Infra
Pilnsabiedrība B.S.L. Infra ir projekta Rail Baltica dzelzceļa stacijas un saistītās infrastruktūras izbūves realizētāja Rīgas lidostā. Personu apvienību veido Austrijas uzņēmums Swietelsky AG un Latvijas būvniecības uzņēmumi: ceļu būves firma SIA Binders un AS LNK Industries – viens no lielākajiem būvniecības uzņēmumiem Latvijā, kas specializējies daudzfunkcionālu objektu būvniecībā.
Par projektu
Būvniecība notiek, pamatojoties uz atklātā starptautiskā konkursa uzvarētāja – trīs valstu uzņēmumu apvienības PROSIV (Sintagma, Itālija, Prodex, Slovākija, un Vektors T, Latvija) – projektu. Būvuzraudzību veic personu apvienība, kas sastāv no SIA Forma 2 (Latvija) un ProintecS.A.U. (Spānija).
Projekta finansējumu nodrošina Eiropas Savienības infrastruktūras savienošanas instruments un Latvijas valsts budžeta līdzekļi. ES atbalsta saņēmējs un projekta īstenotājs ir Latvijas Republikas Satiksmes ministrija.