Šodien, 11. decembrī ATD un “Škoda Group” parakstīja līgumu par 9 akumulatoru bateriju elektrovilcienu iegādi. Līguma summa ir 89 409 387,00 eiro. Akumulatoru bateriju elektrovilcieni tiks iegādāti par Eiropas Savienības Kohēzijas fonda un nacionālo finansējumu. Bateriju vilcienu piegāde paredzēta līdz 2029. gadam.
ATD valdes priekšsēdētājs Jānis Lapiņš: “Akumulatoru bateriju elektrovilcieni Latvijai ir būtiska investīcija, lai stiprinātu dzelzceļa kā sabiedriskā transporta mugurkaula lomu un uzlabotu pasažieru pārvadājumu kvalitāti un pieejamību. Brauciena laikā pasažieri varēs novērtēt visas mūsdienu ērtības: klimata kontroli, samazinātu troksni un vibrācijas, mūsdienīgas labierīcības, kontaktligzdas un USB-C uzlādes vietas. Jaunie vilcieni būs pielāgoti visām pasažieru grupām un atbildīs jaunākajām Eiropas piekļūstamības prasībām, tajos būs mūsdienīga apziņošanas sistēma un vietas pasažieriem ar ratiņkrēslu. Tiks uzlaboti apstākļi arī ceļotājiem ar divriteņiem. Ja vecajos dīzeļvilcienos tipiski ir augstā grīda un tikai 3 vietas velosipēdiem, tad jaunajos bateriju vilcienos zemās grīdas zonā ir paredzētas vietas 8 velosipēdiem, tostarp 4 vertikāli novietotiem un 4 horizontāli novietotiem.”
“Škoda Group” akumulatoru bateriju vilcienu piegāde Autotransporta direkcijai turpina mūsu veiksmīgo sadarbību Latvijā, kur pasažieru vilciena pārvadātājs “Vivi” šobrīd ekspluatē 32 Škoda 16Ev elektrovilcienus. Šie vilcieni nodrošina vairāk nekā 99% pieejamību un kopumā ir nobraukuši vairāk nekā 8 miljonus kilometru. “Uzvara konkursā par līdz pat 16 akumulatoru vilcienu ražošanu Latvijai apliecina “Škoda Group” arvien pieaugošo lomu Baltijas reģionā. Papildus elektrovilcieniem un jaunpasūtītajiem BEMU vilcieniem mēs piegādājam elektrovilcienus arī Igaunijai un trolejbusus tās galvaspilsētai Tallinai. Nesen esam pabeiguši arī trolejbusu piegādi Viļņai,” stāsta Petrs Novotnijs (Petr Novotný) “Škoda Group” izpilddirektors.
Tuvāko gadu laikā tiks ne tikai būtiski uzlabotas ērtības pasažieriem un pārvietošanās ātrums, bet arī nodrošināts apkārtējai videi draudzīgāks transports – akumulatoru bateriju elektrovilcieni ir klusāki un nerada piesārņojumu, līdz ar to arī draudzīgāki gan pasažieriem, gan iedzīvotājiem, kuri dzīvo dzelzceļa sliežu tuvumā.
Jaunie akumulatoru bateriju elektrovilcieni atgādinās jau pārvadājumos ieviestos elektrovilcienus. Tie būs 2 vagonus gari, ar zemo grīdu un 188 sēdvietām, t.sk. 24 vietām 1. klasē. Jauno vilcienu konstruktīvais ātrums ir līdz 160 km/h, bet bateriju režīmā – 120 km/h. Paredzēts, ka būtiski labāks paātrinājums pret esošajiem dīzeļvilcieniem ļaus pilnvērtīgāk izmantot pieejamo 120 km/h dzelzceļa infrastruktūru un samazināt laiku ceļā potenciāli par līdz 15 – 25 minūtēm. Tādējādi vilcieni kļūs konkurētspējīgi ar privāto auto.
Akumulatoru bateriju elektrovilcieni (BEMU; no angļu val. – Battery Electric Multiple Unit) ir elektrovilcieni, kas papildus aprīkoti ar baterijām, lai apkalpotu arī neelektrificētos dzelzceļa posmus. Tie var veikt uzlādi gan brauciena laikā elektrificētajās līnijās, gan īpašās uzlādes stacijās. Šie jaunie bateriju vilcieni kursēs primāri Daugavpils un Cēsu virzienos, kur tiks izbūvēta tiem nepieciešamā uzlādes infrastruktūra.
Patlaban pārvadājumus neelektrificētajās līnijās nodrošina 23 dīzeļvilcieni, kas ražoti no 1980. gada līdz 1992. gadam. Šie 9 jaunie akumulatoru bateriju elektrovilcieni aizvietos daļu no esošajiem dīzeļvilcieniem. Vilcienu iegādes līgums paredz iespēju iegādāties vēl 7 papildu vilcienus, ja tam tiks rasts nepieciešamais finansējums. Tas ļautu nomainīt lielāko daļu dīzeļvilcienu un apkalpot arī papildu galamērķus kā Rēzekni un Valmieru. Tādēļ arī turpmāk būs nepieciešams meklēt un rast risinājumus dīzeļvilcienu flotes nomaiņai, lai nodrošinātu ērtus, komfortablus un mūsdienu prasībām atbilstošus dzelzceļa pasažieru pārvadājumus.
Akumulatoru bateriju elektrovilcienu iepirkumu konkursu organizēja ATD. Atklātajā konkursā piedalījās Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.”, personu apvienība “ŠKODA TRANSPORTATION a.s. – ŠKODA VAGONKA a.s.” un “Stadler Polska Sp. z o.o.”. Konkurss norisinājās 3 gadus.
Informāciju sagatavoja:
Viktors Zaķis, VSIA Autotransporta direkcija Komunikācijas daļas vadītājs
E-pasts: viktors.zakis@atd.lv