Šodien, 9.septembrī, valdība apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto normatīvo regulējumu akumulatoru bateriju (BEMU) elektrovilcienu iegādei un BEMU uzlādes infrastruktūras izveidei līdz 2029.gadam. Kopējais BEMU vilcienu projekta īstenošanai pieejamais finansējums ir 123 milj.eiro, t.sk. Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda finansējums 104,6 milj. eiro un nacionālais finansējums 18,4 milj. eiro.
“Mūsu prioritāte ir cilvēks un sabiedriskajam transportam ir jānodrošina iedzīvotāju mobilitāte visā valstī. Latvijā, tāpat kā citur Eiropā, dzelzceļu attīstām kā sabiedriskā transporta mugurkaulu un beidzot uzsākam īstenot BEMU elektrovilcienu projektu, kas veicinās iedzīvotāju mobilitāti dzelzceļa neelektrificētajos maršrutos. Vienlaikus, bezemisiju vilcieni, kas aizstās vecos, savu laiku nokalpojušos dīzeļvilcienus, dos iespēju pārvietoties mūsdienīgi un ērti. Tas būs arī liels solis tuvāk Eiropas zaļo mērķu sasniegšanai”, uzsver satiksmes ministrs Atis Švinka.
BEMU elektrovilcienus primāri paredzēts izmantot satiksmes nodrošināšanai starp Rīgu un attālākiem valsts reģioniem – provizoriski divos maršrutos “Rīga-Cēsis” un “Rīga-Daugavpils”, tādējādi uzlabojot reģionu mobilitāti un to savienojamību ar Rīgu. Minētajos maršrutos jau šobrīd pastāv ievērojama pasažieru plūsma, tāpat šajās līnijās turpinās peronu paaugstināto platformu izbūve, ko plānots pabeigt līdz 2029. gadam.
Plānotās ES fondu investīcijas BEMU iegādei ir ar augstu gatavības līmeni. VSIA “Autotransporta direkcija” (ATD) šobrīd īsteno konkursa procedūru un atbilstoši iepirkuma prasībām visiem BEMU vilcieniem ir jābūt nodotiem ekspluatācijā ne vēlāk kā 42 mēnešu laikā no BEMU iepirkuma līguma noslēgšanas datuma. BEMU elektrovilcienu iegādei un nodošanai ekspluatācijā pieejamais finansējums ir 110,7 milj.eiro.
Savukārt bateriju elektrovilcienu uzlādes infrastruktūras izveidi īstenos VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz). BEMU elektrovilcienu uzlādei nepieciešamos risinājumus plānots ieviest abos maršrutos - “Rīga-Cēsis” un “Rīga-Daugavpils”. Uzlādes infrastruktūras izveidei pieejams 12,3 milj.eiro liels finansējums.
Par BEMU vilcieniem
BEMU ir aprīkoti ar bateriju jeb akumulatoru tehnoloģiju, kas ļauj tiem braukt gan pa elektrificētām līnijām, izmantojot elektroenerģiju no kontakttīkla, gan neelektrificētām līnijām, kur tie izmanto baterijās uzkrāto enerģiju. To priekšrocības – nav nepieciešamas lielas investīcijas, elektrificējot līnijas ar nelielu kustības intensitāti, vienlaikus tas ir videi draudzīgs risinājums. Bateriju vilciens pa neelektrificētu dzelzceļa līniju bez uzlādes var nobraukt no 80 līdz 100 km, pēc tam vilcienam jāuzlādē baterija. To var nodrošināt, izveidojot uzlādes infrastruktūru. Tāpat bateriju uzlāde notiek, vilcienam braucot pa elektrificētajiem posmiem, tāpēc garākos neelektrificētos maršrutos ir jāizveido uzlādes risinājums, lai vilciens veiktu visu maršruta ceļu.