2025. gada 24. novembrī Rīgā un Tallinā norisinājās projekta “Ilgtspējīgas aviācijas degvielas tehnoloģisko risinājumu un ražošanas iespēju izpēte Igaunijā un Latvijā” noslēguma pasākums. Tas tika organizēts sadarbībā ar Eiropas Komisijas Reformu un investīciju darba grupu (SG REFORM), Latvijas Republikas Satiksmes ministriju un Igaunijas Republikas Klimata ministriju. Projektu īstenoja PwC EU Services apvienojot PwC tīkla uzņēmumus Latvijā un Igaunijā, kā arī PwC globālo stratēģijas konsultāciju komandu Strategy&.
Noslēguma pasākums iezīmēja 16 mēnešus ilgu projektu, kura laikā tika izvērtēts Igaunijas un Latvijas potenciāls ilgtspējīgas aviācijas degvielas (sustainable aviation fuel – SAF) ražošanā un izstrādāti ieteikumi SAF pieejamības palielināšanai. Sanāksmi atklāja Eiropas Komisijas pārstāvis Edward Tersmette.
Projekta mērķis bija stiprināt abu valstu konkurētspēju SAF nozarē, saskaņā ar to apstiprinātajām stratēģijām, un sniegt rekomendācijas politikas veidotājiem pēc projekta noslēguma. Risinājumi un stratēģijas tika izstrādātas ciešā sadarbībā ar politikas plānotājiem un nozares pārstāvjiem abās valstīs.
Galvenie projekta rezultāti ir uzlabots politikas ietvars, lai veicinātu Latvijas un Igaunijas konkurētspēju SAF nozarē, kā arī stiprinātas atbildīgo iestāžu un iesaistīto pušu zināšanas un kapacitāte SAF pieejamības un izmantošanas palielināšanai.
Andulis Židkovs, Latvijas Republikas Satiksmes ministrijas valsts sekretārs: “Esam gandarīti, ka sniegtais atbalsts, izmantojot Eiropas Komisijas instrumentu, ir bijis būtisks starpvalstu sadarbībā un transporta nozares attīstības stiprināšanā. Aviācijas nozarei ir būtiska loma Latvijas savienojamībā, ekonomikā un ilgtermiņa konkurētspējā. Veiktais pētījums apstiprināja, ka mūsu valstij ir potenciāls ilgtspējīgas aviācijas degvielas ražotņu izveidošanai, kas vienlaikus sniegtu iespēju uzlabot mūsu enerģētisko drošību, veicināt ekonomikas izaugsmi un atbalstīt ilgtermiņa klimata mērķus. Veicinot ilgtspējīgas aviācijas degvielas attīstību, mēs ne tikai atbalstām šo stratēģisko nozari, bet arī nodrošinām, ka Latvija kļūst par aktīvu un konkurētspējīgu dalībnieku Eiropas aviācijas zaļajā pārejā. Paldies komandai, ekspertiem un partneriem Igaunijā.”
Taivo Linnamägi, Igaunijas Republikas Klimata ministrijas Aviācijas departamenta direktors: “CO₂ emisiju samazināšana aviācijā ir viens no galvenajiem izaicinājumiem, un SAF piedāvā vienu no efektīvākajiem risinājumiem. Igaunijai un Baltijas reģionam tas ir būtiski – ne tikai klimata mērķu sasniegšanai, bet arī jaunu iespēju radīšanai industrijai un inovācijām.”
Dirk Niemeier, PwC Strategy& ilgtspējīgas aviācijas prakses vadītājs: “Pateicoties dialogam ar iesaistītajām pusēm un projekta rezultātiem, abas valstis ir labi sagatavotas, lai nodrošinātu SAF pieejamību atbilstoši pieaugošajām ES prasībām – izmantojot importu vai vietējo ražošanu. Tomēr īstais darbs sākas tagad, lai pielāgotu regulējumu un izveidot pamatu veiksmīgai SAF izmantošanai.”
Baltijas konteksta izvērtēšana bija būtiska, lai nodrošinātu, ka piedāvātie risinājumi atbilst vietējām vajadzībām un vienlaikus atbalsta Eiropas klimata mērķus. Šī sadarbība starp valdībām, industriju un starptautiskajiem partneriem apliecina, ka kopīga vīzija un koordinēta rīcība var paātrināt pāreju uz ilgtspējīgu aviāciju un atvērt ilgtermiņa iespējas reģionam.
Informācija: PricewaterhouseCoopers SIA
+ 371 67094400