Rail Baltica projekta īstenošanai 2026. gadā plānots apgūt 260 miljonus eiro
Rail Baltica pamattrases prioritārajā dienvidu posmā 2026. gadā galvenais uzsvars tiks likts uz projektu risinājumu adaptāciju pieejamā finansējuma ietvarā un būvdarbu tempa kāpināšanu.
Pamattrases būvdarbiem 2026. gadā novirzīti 75 miljoni eiro. Ar šo finansējumu turpināsies darbi Rail Baltica infrastruktūras apkopes centrā pie Iecavas, kur jau līdz šī gada beigām būs pabeigta reģionālās bāzes izveide. Tostarp tur notiks pievedceļu infrastruktūras 23 ha apjomā un uzbēruma izbūve, zemes darbi, būvmateriālu krautnes laukumu izveide, kā arī dzelzceļa uzbēruma veidošana.
Tāpat turpināsies intensīvi sagatavošanas darbi vairāk nekā 30 kilometru garumā, lai nodrošinātu trases gatavību dzelzceļa infrastruktūras izbūvei. Plašākā teritorijā plānots veikt atmežošanu, nesprāgušās munīcijas pārbaudi 11 km garumā, zemes darbus, kā arī meliorācijas sistēmas izbūvi. Nesprāgušās munīcijas pārbaude ir vispārpieņemta prakse būvdarbu zonām ar iepriekš identificētiem riskiem. Līdz 2025. gada decembrim pamattrasē atrasti un neitralizēti 95 sprādzienbīstami priekšmeti.
Papildus 2026. gada budžetā piešķirts 8 miljonu eiro finansējums pamattrases dienvidu posma Lietuvas robeža-Misa (DS4 posms) projekta adaptācijai, lai nodrošinātu visu 11 būvatļaujās paredzēto darbu īstenošanu piešķirtā EISI finansējuma ietvaros, vienlaikus saglabājot projekta kvalitāti, funkcionalitāti un atbilstību tehniskajiem standartiem. Šie darbi tiks īstenoti paralēli būvdarbiem, neietekmējot būvdarbu progresu.
Nākamgad turpināsies kopš 2025. gada pavasara atsāktie darbi Rīgas Centrālās stacijas (RCS) dienvidu daļā, ko sekmēja Atveseļošanas fonda (AF) finansējuma pārdale. Kopumā 2026. gadā šiem darbiem piešķirti 120 miljoni eiro un tie plānoti tā, lai līdz augusta beigām pabeigtu būtiskākos darbus Rīgas Centrālās stacijas (RCS) ēkas dienvidu daļā, tostarp uzgaidāmās zāles jumtu un stiklojuma darbus, pasažieru nojumju un jumta sistēmu izbūvi, fasādes un citus saistītus apdares darbus. Atbilstoši AF finansējuma nosacījumiem RCS ēkas nodošana ir paredzēta 2026. gada beigās. Vienlaikus AS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) līdz 2028. gada otrajam vidum izbūvēs signalizācijas, kontakttīkla un sliežu ceļa sistēmas Rīgas Centrālās stacijas Dienvidu daļā.
Tāpat 2026. gadā 52 miljoni eiro ir atvēlēti Rail Baltica stacijas un saistītās infrastruktūras izbūves turpināšanai Rīgas lidostā, kurai 2025. gadā tika piesaistīts Kohēzijas fonda un Eiropas Infrastruktūras savienošanas instrumenta finansējums, pārdalot to no Mārupes virziena uz Imantas virzienu. Norisināsies estakādes būvdarbi no Dzirnieku ielas zonas līdz stacijas ēkai un no stacijas līdz Ziemeļu ielai. Tiks veikta lidostas katlu mājas un degvielas uzpildes stacijas pārcelšana un izbūve.
Tāpat plānots uzsākt estakādes posma izbūvi no Ziemeļu ielas līdz dzelzceļa uzbēruma sākumam. 2026. gadā būs iespējams sākt arī darbus pie vairāku dzelzceļa uzbēruma posmu izbūves līdz pat Zolitūdes ielas zonai, lai nodrošinātu 1520 mm dzelzceļa savienojumu no Rīgas lidostas līdz Imantai. Šos darbus īstenos SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” sadarbībā ar VAS “Latvijas dzelzceļš”.
Papildus budžetā paredzētais finansējums tiks novirzīts projekta pārvaldības funkciju nodrošināšanai un būvniecībai nepieciešamo nekustamo īpašumu atsavināšanai.
Nākamgad SM kopējais plānotais finansējums transporta un sakaru nozares attīstībai būs 804,5 milj. eiro, t.sk. ES fondu investīcijas 311 milj.eiro. Ministrija turpinās uzsāktos darbus un reformas, lai īstenotu prioritātes – virzību uz zaļo kursu, iedzīvotāju mobilitātes, drošības un piekļūstamības nodrošināšanu, kā arī stiprinātu nozares konkurētspēju un veicinātu eksportu.