Aicina pieteikt projektus Transporta alternatīvo degvielu infrastruktūras mehānisma finansējumam

Satiksmes ministrija informē, ka Eiropas klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūra ir izsludinājusi Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) projektu pieteikumu atlases konkursu transporta alternatīvo degvielu infrastruktūras attīstīšanai. Projektu pieteikumu iesniegšanas termiņš ir 2025. gada 11.jūnijs plkst. 17.00 (pēc Briseles laika).

Transporta alternatīvo degvielu infrastruktūras mehānisms ir Eiropas Komisijas izstrādāta finansējuma programma EISI ietvaros, ar ko atbalsta Eiropas alternatīvo degvielu infrastruktūras atjaunošanu un modernizāciju, lai dekarbonizētu transportu visā TEN-T tīklā.

Jaunā uzsaukuma ietvaros atbalsts tiek paredzēts: 

  • elektroenerģijas uzlādes infrastruktūras ieviešanai lielas noslodzes transportlīdzekļiem, kas aprīkoti ar uzlādes punktiem, kuru jauda ir attiecīgi vismaz 150kW, 350kW un 1MW;
  • ūdeņraža uzpildes infrastruktūras ieviešanai lielas noslodzes transportlīdzekļiem;
  • pasākumiem lai izveidotu ūdeņraža uzpildes stacijas sabiedriskā transporta autobusiem, dzelzceļiem TEN-T dzelzceļa tīkla daļās, kurām nav jābūt elektrificētām, izolētos tīklos vai terminālos, lai uzpildītu stumšanas lokomotīves, ievērojot spēkā esošo TEN-T regulējumu;
  • ūdeņraža degvielas uzpildes un elektrības uzlādes infrastruktūras ieviešanai iekšzemes ūdensceļu un jūras kuģiem, kuģiem, transportlīdzekļiem un aprīkojumam ostās un lidostās;
  • amonjaka bunkurēšanas infrastruktūras izvietošanai jūras un iekšējo ūdensceļu kuģu un ostu kuģu apgādei ar amonjaku TEN-T jūras ostās un iekšējās ostās;
  • bunkurēšanas infrastruktūras izvietošanai metanola piegādei jūras un iekšējo ūdensceļu kuģiem un ostas kuģiem TEN-T jūras ostām un iekšējām ostām.

Izdevumi, kas saistīti ar transportlīdzekļiem vai kuģiem, nav attiecināmi, izņemot kuģus iekšējo ūdensceļu un īsās jūras kuģošanas gadījumos, ja nepieciešams sākotnējais skaits kuģu, lai uzsāktu atbalstītās uzlādes/degvielas uzpildes infrastruktūras izmantošanu. Šādā gadījumā piemērojamie izdevumi var segt izmaksu atšķirību starp fosilā kurināmā kuģi un nulles emisiju kuģiem.

Plašāka informācija par uzsaukumu, atbalsta saņemšanas nosacījumiem, pieejamo finansējumu, atbalsta intensitāti, darba dokumentiem, projektu iesniegumu veidlapām, vadlīnijām, kā arī citiem atbalsta dokumentiem pieejama EK mājas lapas sadaļā EU Funding & Tenders Portal.

SVARĪGI! Spēkā esošais regulējums nosaka, ka projektu pieteicējiem no dalībvalstīm ir jāsaņem atbalsta vēstule projekta pieteikumam (Letter of support), ko alternatīvo degvielu infrastruktūras projektiem izsniedz Satiksmes ministrija. Lai saņemtu atbalsta vēstuli, projekta iesniedzējiem, kas paredz īstenot darbības Latvijas Republikas teritorijā, līdz 2025. gada 22.maijam nepieciešams iesniegt savu projekta pieteikumu Satiksmes ministrijā.

Papildus, vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta un Eiropas transporta tīkla projektu īstenošanas un uzraudzības likumu attiecībā uz Kohēzijas fonda finansējumu, Satiksmes ministrija prioritāri atbalsta transporta infrastruktūras projektus, kuri paredz Eiropas transporta pamattīkla koridora “Ziemeļjūra—Baltijas jūra” pārrobežu un trūkstošo savienojumu izveidi saskaņā ar Regulas Nr.  2021/1153 4. panta 8. punktu un pielikuma III daļu un kuriem ir piešķirts nacionālo interešu objekta statuss. Līdz ar to aicinām izvērtēt projekta piemērotību EISI Kohēzijas finansējuma aploksnes uzsaukumam vai pretendēt uz EISI Vispārējās aploksnes finansējumu.