Ministru kabinets otrdien, 7. martā, apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) iesniegto informatīvo ziņojumu par Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projekta “E-Identitātes un e-paraksta risinājumu attīstība”, kas paredz projekta ietvaros izveidotās infrastruktūras tālākas izmantošanas iespējas, nepieciešamo finansējumu un tā proporcionālo sadalījumu.
Satiksmes ministrija sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un Iekšlietu ministriju ir veikusi izvērtējumu par minētās infrastruktūras uzturēšanai un tālākas izmantošanas iespējām nepieciešamo kopējo finansējumu no 2024. gada līdz 2026. gadam. Tas paredz, ka 2024. gadā nepieciešami 4,8 miljoni eiro, 2025. gadā – 5,2 miljoni un 2026. gadā 5,5miljoni eiro.
Finansējums paredzēts, lai nodrošinātu iedzīvotājiem, uzņēmumiem un valsts iestādēm iespēju bez maksas apliecināt identitāti un parakstīt dokumentus elektroniskajā vidē, kā arī īstenotu kvalificēta elektroniskā paraksta platformas darbības turpināšanu. Turklāt, ņemot vērā valsts drošības jautājumus un dažādus datu aizsardzības riskus, kā arī šī brīža ģeopolitisko situāciju, būtiska ir valsts e-pakalpojumu platformas kvalitatīva darbības turpināšana un risku mazināšana datu nepieejamībai tostarp, to nonākšana ārpus Latvijai ģeopolitiski nedraudzīgās valstīs.
Informatīvajā ziņojumā tika noteikts arī finansēšanas modelis, kas paredz proporcionālu dalījumu starp finansējumu no valsts budžeta un Latvijas Valsts Radio un televīzijas centra (LVRTC) dividenžu daļas.
Minētā infrastruktūra tika izstrādāta ERAF finansēta projekta ietvaros, lai nodrošinātu uzticamības pakalpojumu sniegšanu atbilstoši eIDAS regulas prasībām t.i., tehniskā infrastruktūra, kas nepieciešama uzticamības pakalpojumu sniedzējiem. Projekta ietvaros tika izstrādāti vairāki uz klientu prasībām vērsti risinājumi - mobilā lietotne “eParaksts mobile”, tīmekļvietne www.eparaksts.lv, lietotājprogramatūra “eParakstītājs 3.0.”, ar kuras palīdzību klients ir spējīgs parakstīt dokumentus ar kvalificētu elektronisko parakstu.